Derfor er flyseteavgiften en smart avgift - for deg
Flyselskapene ønsker ikke å fly med halvfulle fly. Nå får de uventet hjelp.
Regjeringen innførte i sommer en ny flyseteavgift. Det har selvsagt skapt en del rabalder. En av grunnene til den nye utgiften er ett av skrittene på vegen for å nå regjeringens klimamål. Jeg har ikke møtt så mange i norsk luftfart som ikke mener at klimamålene er viktig og riktig. men, det fleste mener at det er i andre som skal bære byrden med å nå dem.
Fly mindre, fly klokere
Regjeringen innførte flyseteavgiften i et forsøk på å redusere antall fly i lufta, ikke å redusere flyselskapenes lønnsomhet. Nå har både SAS, Norwegian og Widerøe redusert antall flyavganger - angivelig fordi flyseteavgiften har tvunget dem til det.
Da er egentlig målet til regjeringen oppnådd. Og det skal vi andre være glad for. For vi trenger politikere som tør å si nei. Ikke enda flere som sier ja, fordi de ønsker å bli gjenvalgt ved neste korsvei. Og den er aldri langt unna.
Og, jeg reiser mye. Ofte mer enn mange andre. Og jeg har sittet nok ganger på halvfulle fly, fordi konkurrerende selskaper flyr vinge mot vinge.
Å fly med halvfulle fly er dyrt for flyselskapene. Nå kan de fjerne ulønnsomme flyruter og heller fylle de andre flyene bedre opp. Dermed kan lønnsomheten bli bedre og prisene lavere.
Det er bra for både miljøet og for flyselskapene at de kutter en del flyreiser. Og så får vi som reiser venne oss til å betale hva det egentlig koster å fly.
I dag kan du reise langt for 500 kroner. Og da sier det seg selv at noen andre må betale regningen.
Og når Dagsrevyen fredag kveld har et langt og journalistisk dårlig innslag der de intervjuer flyselskapenes talsmann som vi fjerne avgiften, passasjerer som vil fjerne avgiften og opposisjonspolitikere som vil fjerne den - da glemte de å slippe til de som kunne forklare årsaken til den:
At målet er at det skal være færre fly i lufta, at vi skal spare miljøet og at folk skal betale det det koster å fly, reise og oppleve. Da må vi fjerne noen flyruter og fylle opp de flyene som fortsatt flyr. God økonomi for flyselskapene og bra for miljøet.
Vi må slutte å tro at noen andre skal betale for oss og rydde opp etter oss.
Biofuel er på vei inn i flybransjen, men det går forferdelig sakte. I mellomtiden - og på kort sikt -må vi fjerne noen flyavganger.
Det bør både flyselskapene og de reisende være glade for - på lang sikt.
Fikk du med deg disse?
...og hvorfor piloten velger midtsetet