Selger billetter til SAS sitt første elfly
Men du må vente litt på selve avgangen
(ODD ROAR LANGE): 2. juni klokken 12:00 åpner SAS for setereservasjoner på selskapets aller første kommersielle elektriske flyvning i Norge, Sverige og Danmark.
SAS inviterer med dette reisende til å bli med på å skrive flyhistoriens neste kapittel. 30 seter er tilgjengelige for reservasjon på hver av de tre første flyvningene – som forventes å finne sted i løpet av 2028, forteller selskapet i en pressemelding.
Nullutslipp
-SAS’ mål er netto nullutslipp innen 2050. For å nå dette målet, vil vi ta del i den teknologiske utviklingen som elektrifiserte fly representerer.
Siden oppstarten i 1946, har SAS vært en av pionerene i luftfarten og var eksempelvis det første kommersielle flyselskapet til å fly over Nordpolen, noe som forkortet flytiden mellom kontinentene betydelig. For denne banebrytende aktiviteten mottok SAS Columbus-prisen. Det faktum at vi nå kan invitere passasjerene våre med på den neste store milepælen for flyvningens fremtid, er en naturlig videreføring av pionerånden og et betydelig skritt på reisen mot en luftfart med lavere utslipp», sier Anko van der Werff, konsernsjef i SAS.
Dette er prisen
Billettprisen for den første flyvningen er NOK/SEK/DKK 1946 kroner – en henvisning til året da SAS begynte å fly. Allerede fra starten hadde SAS et høyt fokus på innovasjon: Grunnlegger Wallenberg uttalte «å gå fra det gamle til det nye er den eneste tradisjonen som er verdt å bevare».
Reservasjoner kan gjøres på flysas.com/electric fra og med 2. juni kl. 12:00.
Fakta
Maks to setereservasjoner per reservasjon og person
Avreisedato: Formidles til reisende per e-post når fastsatt
Sted for avreise: Formidles til reisende per e-post når fastsatt
Viktige e-milepæler:
2019: partnerskap med Airbus for å bane vei for storskalabruk av lav- og nullutslipps fly. ·
2019: SAS samarbeider med Heart Aerospace for å fremme utviklingen av elektriske fly. I september 2022 signerte vi et Letter of Support for deres nye elektriske ES-30 i vår regionale flåte.
2030: 50 % støyreduksjon sammenlignet med 2010
2030: Bærekraftig flydrivstoff tilsvarende SAS’ innenlandsproduksjon i Norge, Sverige og Danmark
2050: Netto null karbonutslipp i tråd med IATAs oppdaterte ambisjon
Om The Travel Inspector:
Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.
Odd Roar Lange er også fast bidragsyter med reisereportasjer, kommentarer og reisetips i Dagbladet og på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet og Aller Media.
Du kan følge reisene på instagram her.
Har du en kommentar eller et tips, så kan du sende det her.