Kommentar: En skikkelig reiselivstabbe
Dette kan gå galt for den vakre turistøya.
(ODD ROAR LANGE): Skal man lykkes med reiseliv må myndighetene være medspiller, ikke motspiller. Det ser ikke ut til at Fylkesadministrasjonen i Møre og Romsdal kjenner disse veletablerte og kjente spillereglene.
Nå foreslår de nemlig å droppe de nåværende daglige fergeanløpene til den attraktive øya Ona på Nordvestlandet og bytte dem med en hurtigbåt som skal stikke innom tre ganger i uka.
Dersom forslaget går gjennom vil det ramme turistøya Ona på Romsdalskysten hardt.
En reiselivskjendis
Ona, som ble rikskjendis gjennom boktittelen »Ona Fyr» skrevet av Ingebrigt Steen Jensen, for 21 år siden. I tida som har gått siden den gang har Ona mistet over halvparten av sine fastboende, men er allikevel et livskraftig kystsamfunn med en rekke aktører som er avhengig av turister og fritidsfolket.
Her kan du lese alt du trenger å vite for en reise til Ona.
Fiskeværet som ble ferieøy
Hvert år kommer et stort antall gjester til Ona. Mange av dem bor eller spiser på Ona Havstuer som har vært gjennom en betydelig oppgradering og som skaper i underkant av 10 arbeidsplasser i høysesongen. Det er nesten like mange som det bor mennesker på øya.
Andre handler i den lille butikken eller på en av de to keramikkverkstedene. Eller de benytter seg av andre aktivitetstilbud eller utleieboliger.
Ona ligger i Møre og Romsdal Fylke. Et fylke som omtaler seg seg som Norges opplevelsesfylke nummer 1.
Nå vil de legge ned en av de beste opplevelsene. Det er ubegripelig. Fordi Ona er mye mer enn Ona. Ringvirkningene er vel så store som øya selv.
I rapporten «Reiselivet i Møre og Romsdal - Verdiskapings- og ringvirkningsanalyse» som ble offentliggjort tidligere i år kan man lese at tilreisende stod for til sammen 2,8 millioner gjestedøgn i Møre og Romsdal i 2019.
80 prosent av gjestedøgnene ble tilbragt i sommerhalvåret. 60 prosent av gjestedøgnene var tilknyttet kommersielle overnattingssteder, der hotell utgjorde 60 prosent og camping 40 prosent.
Antall kommersielle gjestedøgn hadde en vekst på om lag fem prosent årlig mellom 2016 og 2019. Så falt den i pandemiens første del, men har reist seg kraftig igjen.
I 2021 hadde reiselivsbransjen i Møre og Romsdal en omsetning på til sammen nesten fem milliarder kroner, som er en økning på 30 prosent siden 2011. Dette tilsvarer en årlig vekstrate på 3 prosent. Fylket ønsker å endre fra dagens sommerturismefylke til helårsturisme.
Tøffe tider er forbi - og kommer
Det kan bli en tøff reise og vil trolig bare gjelde deler av reiselivet. Men etter pandemien har reiselivet - som resten av samfunnet - blitt tynget av høyere råvarekostnader, høyere renter, høyere energikostnader, krigen i Ukraina, utstabilitet i flybransjen og snart også forbud mot cruiseskip med utslipp i Geirangerfjorden.
Turister som reiser til Møre og Romsdal velger sjelden ett reisemål, men velger en kjede av dem. Der øya Ona, med naboøyene Finnøya og Sandøya er viktige i en reiselivssammenheng. Alle tre har lagt tøffe år bak seg. Men er klare for ny satsing.
Med dette bakteppet er det vanskelig å forstå fylkeskommunedirektør, Toril Hovdenak som til NRK sier at denne saken er en prinsippsak.
Der formålet med forslaget er «å etablere en standard som sikrer et likeverdig tilbud til like bygder eller øysamfunn i fylket».
En gyllen mulighet
Det er ingen øyer som er lik Ona. Og i stedet for å sikte seg inn på minimum burde Fylkeskommunedirektøren se hva som er maksimumsatsing for øyene som virkelig kan bli fremtidens reiselivsperler.
Det er en uvurderlig anledning til å bygge noe, i stedet for å rive ned.
Alt ligger til rette for å skape noe stort.
Møre og Romsdal fylkeskommune har allerede i en årrekke bevilget mange millioner kroner på å bygge reiselivsfylket.
Da er det rett og slett meningsløst å bidra til å rive ned arbeidet som private aktører har gjennomførte i den tro at ferga skulle bringe turister til Ona og de andre reisemålene hele året.
Fordi det er en prinsippsak?
Ona som en reiselivsikon er en gyllen mulighet for aktivitetsfylket Møre og Romsdal. Den bør de bruke klokt.
Saken skal behandles i Samferdselsutvalget i fylkeskommunen onsdag 31. mai. Deretter kommer den opp i Fylkesutvalget 8. juni, før det blir sluttbehandling i Fylkestinget 19. juni.
Ona fyr er ikke en innselingsfyr, men et såkalt navigeringsfyr.
La oss håpe at politikerne navigerer litt bedre enn fylkesadministrasjonen i denne saken.
Om The Travel Inspector
Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister. Odd Roar
Lange er også fast bidragsyter med reisereportasjer, kommentarer og reisetips i Dagbladet og på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet og Aller Media.
Du kan følge reisene på instagram her.
Har du en kommentar eller et tips, så kan du sende det her.