Norwegian kansellerer flere høstferiefly
Dette har passasjerene krav på når flyene ikke flyr.
Høstferien starter med kansellerte fly for mange passasjerer med Norwegian. lørdagens fly til og fra Malaga og Alicante er kansellert fordi flyselskapet mangler mannskaper til å fly disse rutene.
Om problemet kommer til å gjelde andre ruter er foreløpig uklart. Du kan følge med om Norwegianflyene er i rute her.
SMS-varsel
– Vi har sendt SMS til alle berørte der vi opplyser om at de kan avbestille eller endre bookingen sin. De kan også ringe til oss for å få hjelp, sier Charlotte Holbergh Jacobsson, presseansvarlig i Norwegian til TV2.
– Samtidig jobber vi med å få passasjerer inn på andre flyvninger. Vi har booket billetter med andre flyselskap og bistått med å skaffe hotell til de som trenger det, sier hun og understreker at selskapet beklager kanselleringene på det sterkeste.
Jeg ville blitt gledelig overrasket dersom sms-en også innehold informasjon om:
Dette har du krav på når flyet er forsinket
Åtte av ti nordmenn kjenner ikke sine rettigheter når flyet er forsinket. Og min erfaring er at flyselskapene ikke er særlig hissige på å fortelle det til deg heller. Ved serviceskrankene står riktignok brosjyrene som forteller deg hvordan du skal forholde deg og hva du har krav på. Men språket er alt annet enn enkelt. Og da er det sannelig ikke enkelt.
Litt lenger nede kan du lese alt om hva du har krav på og hvordan du enklest krever erstatning fra flyselskapet.
Dette er kortversjonen av når du har krav på erstatning:
2 timer ved flygning opptil 1500 kilometer.
3 timer ved flygninger innenfor EØS på mer enn 1500 kilometer og for alle øvrige flygninger på mellom 1500 og 3500 kilometer.
4 timer ved alle andre flygninger.
Les mer:
Her er feilene som kan koste deg mye penger.