7 tips som redder deg når flyet er forsinket eller innstilt
De hemmelige triksene som flyselskapet ikke forteller deg
At flyreisen blir endret fordi flyet er kansellert eller forsinket er noe som skjer fra tid til annen. Og det kan bety store utfordringer for passasjerene. Men det er stor forskjell på hvordan man håndterer situasjonen - og hvor smart man klarer å løse problemene.
Her skal du få noen tips som kommer til å gjøre flyforsinkelsen din bedre.
7) Hold deg oppdatert på reiseforholdene før du reiser til flyplassen.
Sjekk gjerne forholdene ved flyplassen du skal reise fra og ikke minst hvordan situasjonen er på flyplassen som flyet ditt kommer fra. Her kan du skaffe deg en fordel. Bruk nettsider som Flightaware.com og Flightstats.com.
6) Sørg for at du har oppdatert profilen din hos flyselskapet eller reisearrangøren.
Vær klar over at en rekke flybillettsøkemotorer ikke utleverer slik informasjon til flyselskapet. Og da har ikke flyselskapet mulighet til å nå deg med oppdatert informasjon om forsinkelser.
Norwegian har nå innført en ny løsning som gjør at de kan sende tilbud om overnatting, mat og drikke og refusjon av utgifter direkte til mobiltelefonen når flyet er forsinket over en viss tid. Dette er et godt eksempel på hvor viktig er det er å være registrert hos flyselskapet.
5) Flyplassmat er ofte veldig kostbart - og ikke alltid av veldig bra kvalitet.
Smør gjerne med deg matpakke som du tar med i håndbagasjen. Ta hensyn til medpassasjerer når det kommer til valg av pålegg. Jo mindre lukt, jo bedre er det. Selv et par energibarer kan være redningen når blodsukkeret synker.
4) Dropp matkupongen.
Dersom flyet er forsinket i mer enn to timer vil du i de fleste tilfeller har krav på å få dekket mat og drikke. Jeg dropper alltid matkupongen jeg får utlevert og velger heller å legge ut for mat og drikke selv. Jeg tar vare på kvitteringen og får beløpet refundert senere. Det er ikke noe konkret maksimalbeløp for hvor mye man får dekket, så fornuftig måtehold er smart. Champagne og russisk kaviar får du vente med til du kommer hjem.
3) Ikke vent til flyselskapet skaffer hotellovernatting til deg.
Bestill heller hotell på egen hånd og legg ut for utgiftene. Denne får du dekket når du sender inn kvitteringen.
2) Ikke vent på transport som er ordnet av flyselskapet.
Ta heller en egen taxi og ta vare på kvitteringen.
Dersom det er lang kø ved taxiholdeplassen så kan du sjekke hvor taxiene som kommer inn med passasjerer.
Disse taxiene vil gjerne ha nye passasjerer raskt fremfor å stille seg bakerst i en lang rekke av andre.
1) Kjøp deg plass i loungen.
Mange flyplasser har lounger hvor passasjerer kan kjøpe seg inn selv om de ikke har flybilletter eller bonuskort som gir gratis inngang. Her får du bedre forhold når du venter på flyavgangen. gratis internett, lesestoff og mat og drikke uten å betale ekstra for det. Betjeningen ved loungen vil hjelpe deg med reiseinformasjon og eventuell ombooking.
Sjekk gjerne nettsidene Priority Pass og Loungebuddy
Bonustipset) Sett deg godt inn i rettighetene dine.
Du kan sende en sms til flyforsinkelse@thetravelinspector.no og få tilsendt alle de opplysninger du trenger for reisen din.
Bruk ventetiden til å lese deg opp på rettigheter - og plikter - og dermed reduserer du både irritasjon og problemer når flyet er forsinkelser.
Om The Travel Inspector:
Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.
Odd Roar er også fast bidragsyter med reisereportasjer og nyttige reisetips på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet/Aller Media.