Hjelp, flybagasjen min har forsvunnet
Dette skal du gjøre for å få den tilbake - eller få erstatning
Du står ved bagasjebåndet og ser at den ene kofferten og bagen etter den andre kommer. Bare ikke din. Pulsen - og irritasjonen - stiger. Særlig hvis det er på utgående reise, altså ikke hjemreisen.
Etter en stund ser du last-bag-on-belt. Mens din fortsatt mangler. Hva gjør du?
Ikke gi opp for tidlig
Sjansen for at bagasjen din dukker opp er ganske stor. Ofte har bagasjen bare falt av transporten fra flyet og til flyplassen. Den plukkes senere opp av en annen bil og kommer på samlebåndet, så vent i alle fall minst 15-20 minutter hvis du kan. Så dukker deg ofte opp.
Sjekk kvitteringen
Når du sjekker inn bagasje får du en kvittering som du absolutt skal ta vare på. Enten den er som som papirlapp, eller du tar vare på den ved å ta bilde av den med mobilen. Denne kan hjelpe flyselskapet eller groundservice til å spore den dersom bagasjen din er "forsvunnet". Noen ganger kan du allikevel oppleve at de "ikke har peiling" på hvor bagasjen din er. Svært sjelden er den borte for alltid, oftest er den ved en annen flyplass eller på vei - innen 24 timer.
Utkjøring
Flyselskapet kjører ut bagasjen din til det hotellet du bor på eller det stedet du oppholder deg på. Dersom de nekter å gjøre det gratis bør du virkelig prøve deg på forhandlinger. Det fungerer ofte.
Behold kvitteringen
Ikke gi fra deg denne kvitteringslappen uten at du enten får en kopi eller har tatt bilde av den. Dette til tross for at at ground-service ofte kan si både når og hvor bagasjen ankommer.
Husk å ha med deg din egen kopi før du forlater flyplassen.
Husk dokumentasjon
Dersom bagasjen ble borte på veien er det flyselskapet som har ansvaret. Men dersom du har brukt flere flyselskap på vei til reisemålet er det ikke alltid lett å vite hvor bagasjen ble borte. Det er uansett flyselskapet som tok deg til bestemmelsesstedet du skal kontakte. De utsteder et dokument som heter PIR, som er helt nødvendig dokumentasjon for at du skal få erstatning fra både flyselskap og reiseforsikringen.
Erstatning
Dersom bagasjen din er fire timer (eller mer) forsinket har du krav på erstatning. Ikke la deg avspise med flyselskapets toalettartikler og voucher til et lite kjøp. Dette kommer i tillegg til erstatningsbeløpet du kan kreve. Dette er i første rekke kjøp av toalettartikler, undertøy og nødvendige klær - og er vanligvis fra 2000-4000 kroner. Dersom bagasjen forsvinner på hjemreisen får du ikke denne erstatningen, siden de regner med at du har disse tingene hjemme.
Vanligvis er lavprisselskapene mer krevende å få hjelp fra enn andre selskaper. Men husk: det hjelper svært sjelden å bli sint...
Når kan jeg handle?
Bagasje som ikke har dukket opp innen tre uker regnes som tapt for alltid. Reiseforsikringen din kan tas i bruk for å kjøpe erstatningsvarer i henhold til den forsikringen du har. Men Ikke "gå bananas", for erstatningen fra flyselskapet gjelder det nødvendige og forsikringselskapet dekker kjøp av det tapte, ikke andre ting. Ta vare på alle kvitteringer, også eventuelt for transport frem til butikken.
Hvor mye kan du handle for?
Innenfor EU/EØS-området og i noen enkeltflygninger utenfor dette området, er maksimumsgrensen på ca 10 000 kroner. For andre flygninger utenfor EØS, vil maksimumsbeløpet kunne være atskillig lavere. Husk å sjekke med forsikringsselskapet ditt også.
Dette er den beste reiseforsikringen.
Dersom du vil vite mer: Les mer om det her.
Her er klagebrevet du kan skrive når bagasjen er forsinket.
Her er klagebrevet du kan skrive når bagasjen er skadet.
Her er klagebrevet du kan skrive hvis bagasjen er tapt.
Leste du dette?