Rygge legges ned - Ryanair til Gardermoen
Lavprisselskapet skylder på ny flyskatt, men vil heller til Gardermoen.
Oslo Airport Rygge er ikke helt det samme som Oslo Airport Gardermoen. Det har selvsagt også lavprisselskapet oppdaget for lenge siden.
Nå frykter Olav Thon og de andre eierne av flyplassen på Rygge ved Moss at flyplassen skal legges ned. Angivelig fordi Ryanair - som alle andre selskap som flyr passasjerer til utlandet - må kreve inn 80 kroner per flypassasjer fra 1. april. Motstanderne av flyskatten jobber hardt i kulissene for å få vedtaket omgjort.
Avgift til besvær
For passasjerer til Norge er det riktignok ingen ny avgift, så den trenger ikke Ryanair å bekymre seg over. I dette intervjuet med E24 er Olav Thon tydelig på at han ikke har noen back up-plan dersom Ryanair forsvinner.
De 80 kronene (88 kroner dersom flyreisen går innenfor Norges grenser) er blitt svært upopulær i Reiselivs-Norge.
Jeg mener frykten for nedgang i flypassasjerer er sterkt overdrevet. De 80 kronene får oss ikke til å gå i lufta.
Flytter uansett
Og nå tyder alt på at det ikke er flyskatten, men tilbudet fra Avinor om flytider til og fra Oslo Lufthavn Gardermoen som er årsaken til at Ryanair vil stenge ned ved Rygge.
Ryanair har, i følge Aftenposten, fått innvilget fire daglige flyavganger fra Gardermoen. Dette er langt mindre enn dagens trafikk fra Rygge, men antall avganger kan økes samtidig som noe trafikk flyttes til Torp ved Sandefjord. Ryanair planlegger, i følge kilder i Avinor, flytting uansett avgift eller ikke.
Kortere og billigere
Med overgang til Gardermoen flytter Ryanair nord-vest-over til landets største flyplass. Dermed får selskapet lettere tilgang til passasjerer som flyr til Oslo fra de fleste flyplasser i Norge. Og disse får på sin side tilgang til billige flyturer til utlandet, uten å måtte dra til Rygge.
Dermed sparer mange buss/tog mellom flyplassene. Og det tror jeg de fleste lett betaler 80 kroner for - uten å droppe flyreisen.
Her er feilene som kan koste deg mye penger.