SAS-streiken: Dette har du krav på hvis du rammes av pilotstreiken
Alt du trenger å vite om streiken og hva du skal gjøre nå
(ODD ROAR LANGE): Piloter i SAS har gått til streik. Og titusener av reisende er rammet. Dersom det gjelder deg, eller noen du kjenner, så skal du vite dette.
Hvis du skal fly med SAS så bør du enten ta kontakt med flyselskapet direkte eller sjekke på flyplassens hjemmesider for informasjon om din avgang.
Flyselskapet vil også prøve å varsle alle berørte passasjerer med SMS, så sørg for at ditt mobilnummer er registrert på billettbestillingen din. Dette er spesielt viktig å passe på dersom du har kjøpt billett via et ekstern billettformidlingsselskap.
Å ringe til SAS sitt kundesenter er en tålmodighetsprøve. Prøv derfor å skaffe deg mest mulig informasjon via denne nettsiden, eller å kontakte SAS eller groundhandlingsselskapene på de små flyplassene.
Mat og drikke
Dersom du møter opp på flyplassen og må vente på ombooking med annet fly, har du krav på å få dekket mat og drikke etter to timers forsinkelse på korte reiser og fra tre til fem timer på lengre strekninger.
Det lønner seg som regel å legge ut for maten selv, og deretter sende inn kvitteringene for refusjon, fordi matkupongen du får utdelt fra flyselskapet ikke dekker et fullverdig måltid på kostbare flyplassrestauranter.
Her kan du lese mer om akkurat dette.
Pengene tilbake
Når det er streik så vil flyselskapet enten tilby deg pengene tilbake - eller annen transport til reisemålet. Dersom du får pengene tilbake - så skal det være for hele den ubrukte delen av billetten, inkludert skatter og avgifter. De skal også dekke transportutgifter til-og-fra flyplassen. Pengene skal være tilbake på din konto innen sju dager.
Kjøper du en lavprisbillett så er det summen for denne du får tilbake. Dersom du på kort varsel må kjøpe fullprisbillett hos et annet selskap vil du med andre ord tape penger.
Reise på annen måte
- SAS vil prøve å finne annen reisemåte for deg. Det kan være ved hjelp av et samarbeidende flyselskap, eller med buss eller tog. Dette er kostnader de dekker.
Dersom du velger å avstå fra å reise, men heller å få pengene tilbake, så må du være klar over at flyselskapet ikke dekker hotellrom eller leiebil som du ikke får brukt på reisemålet. Bilutleieselskapet eller hotellet dekker heller ikke slike utgifter dersom du har bestilt noe som i utgangspunktet ikke er refunderbart, sier juridisk rådgiver, Thomas Iversen i Forbrukerrådet.
Du trenger hjemreise
Dersom du reiste ut før streiken startet og du ikke får reist hjem igjen så skal flyselskapet gi deg samme tilbud som om du ikke har startet reisen ennå.
- Du skal altså få tilbud om annen transport eller å få pengene tilbake. Dersom det ikke er mulig med annen transport til hjemreisen så skal flyselskapet dekke utgifter til hotell, mat og drikke til streiken er over. De dekker det som regnes som rimelig forpleining, sier Thomas Iversen.
Ekstraordinære omstendigheter
- Kan jeg klage til kredittkortselskapet for å få igjen penger for ubrukt hotell eller leiebil?
- Det er alltid lurt å betale alle reiser med kredittkort. Men en streik fører i utgangspunktet ikke til dekning av utgifter du har hatt til bil og hotell. Men i noen tilfeller kan man få dekket noe av en tapt ferie. Dette må avgjøres i hvert enkelt tilfelle og av det enkelte kredittkortselskap. Transportklagenemnda har sagt at i utgangspunktet er en lovlig streik noe du ikke får økonomisk kompensasjon for, sier Thomas Iversen.
En lovlig streik faller inn under det som kalles ekstraordinære omstendigheter.
Mens andre kansellerte flyreiser - som eksempelvis ved mannskapsmangel eller tekniske feil på flyet - har passasjerene rett til forpleining og kompensasjon etter gjeldende regler.
Dersom du jakter på alternative reisemåter så bør du ta en kikk på charterselskapenes nettsider. Kanskje har de et charterfly med ledige flyseter som gir plass til deg og ditt reisefølge.
Her er SAS sin egen informasjon til deg som passasjer: Les den nøye