Presisering fra myndighetene: -Nei, norske flyplasser stenger ikke
Men dette burde flyselskapene absolutt gjort bedre
(ODD ROAR LANGE): Regjeringen vil stenge grensen for utlendinger uten oppholdstillatelse i Norge. De vil bli bortvist fra grensen med hjemmel i smittevernloven. Dette gjelder utlendinger uten oppholdstillatelse i Norge. Men for nordmenn er dette viktig informasjon :
-Norske flyplasser stenger ikke. Alle norske borgere og personer som bor eller arbeider i Norge, slipper fortsatt inn i landet. Det vil altså fastsettes unntak for EØS-borgere og deres familiemedlemmer som er bosatt i Norge. Det legges opp til unntak også for EØS-borgere som jobber i Norge, opplyser Regjeringen i en pressemelding.
Nyhetsmeldingen om at alle norske flyplasser stenges helt fra mandag skapte masse unødig bekymring da den ble delt i nasjonale medier. Det skyldes feilinformasjon og manglende korreksjon.
Informasjonskrasj - igjen
Jeg har selvsagt stor forståelse for at informasjons-situasjonen er svært krevende for flyselskaper og reiseselskaper akkurat nå. Men det finnes en løsning som kan lette situasjonen både for dem og for de reisende. Bedre informasjon.
La meg først komme flyselskapene litt i møte: det er tidvis et sprik i mellom flypassasjerenes forventninger og hva som er mulig å oppfylle. Både når det gjelder rettigheter, serveringsnivå og raske løsninger.
Dette kan de gjøre
Det er høyst forståelig at det ikke er ny informasjon å gi fra time til time.
Men beskjed om at det ikke er ny informasjon er også en informasjon. Og denne må være meget lett tilgjengelig. Ikke gjemt i en liten tekststripe på nettsidene.
Er det én ting som er enkelt i dag så er det å gi fra seg informasjon.
Og publikum er blitt vant til at den er løpende.
Dette er dessverre ikke noe nytt fra flyselskapene og reisearrangørene. Situasjonen under koronasituasjonen, calimatrøbbelet, og tidligere under askefast-situasjonen, streiker, uvær og politiske aksjoner viser det samme gang på gang: Skrikende mangel på informasjon til passasjerer. Og for svak evne til å løse den. Nå må de svare på spørsmål fra én og én passasjer. Der mange har akkurat samme spørsmål.
Og når informasjonen på de aktuelle flyplassene skal formidles av ansatte fra innleide ground handling-selskap er det å be om trøbbel.
Nå må det bli bedring
Jeg tror ikke det finnes passasjerer som ikke har hatt forståelse for at værforholdene har vært utenfor SAS og Norwegians kontroll. Det er heller ikke noen som i ramme alvor kan forvente at selskapene skal kunne spå når ting endret seg til det bedre.
I tillegg er det mange som har kjøpt reisen gjennom såkalte reisesøkemotorer og da har ikke flyselskapene tilgang på informasjon som epostadresser og telefonnummer til passasjeren.
Men dette kan enkelt håndteres med livesending - gjerne via Facebook (som dermed kan deles) eller gjennom selskapenes egne nettsider.
Sett opp egen nyhetssending på Facebook
For det er mulig å ha en informasjonskanal som gir løpende informasjon når situasjoner som med koronasmitte oppstår. Denne må bemannes med folk som kan fortelle at vi dessverre ikke vet noe mer enn for en halv time siden. Og et 24-timers nyhetsstudio der folk kan stille spørsmål og der flyselskapene deler svarene som de forstår vil være aktuelle for mange.
En nyhetsfeed er det absolutt enkleste å sette opp i 2020.
Her kan de fortelle om når ekstraflyene ventes å være på plass, hvordan passasjerer skal forholde seg, etc etc
Det er mange unnskyldninger som ligger bak den manglende informasjonen til kundene.
Men problemet for SAS og Norwegian er at ingen er gode.
Det er et ledelsesproblem at dette ikke er tatt tak i og ordnet opp i for lenge siden. For dersom SAS og Norwegian og charterarrangører som Apollo, TUI, Ving og andre ønsker å ha kundenes tillit så kan ikke dette skje enda en gang - at informasjonen uteblir og at informasjonssjefene må si unnskyld, mens topplederne ikke finner løsninger.
For unnskyldningene er det ingen som tror på lenger.
Fly vil lande
Tilbake til Regjeringens nyhetsmelding søndag 15. mars:
Det vil lande fly fra utlandet på norske flyplasser i uken som kommer, slik at nordmenn kan komme seg hjem. Vi kommer også til å kontakte myndigheter i andre land for å bidra til at det tillates for flyselskapene å fly nordmenn hjem til Norge. Men i denne situasjonen kan vi ikke gi garantier, fordi svært mange land nå innfører strenge restriksjoner på flyvninger. Flyplassene vil være åpne for internasjonale flighter slik at turister/utlendinger kan reise ut.
Innenriksflyvninger går som normalt. Dersom man ikke lander på sin endelige destinasjon i Norge, vil det aksepteres videre flygning til endelig destinasjon for karantene der.
Offshore helikoptertrafikk går som normalt og alt av frakt tillates avviklet som normalt.
Les mer om disse sakene:
Og nå vil mange andre ta i bruk trikset