Dette skal du gjøre dersom du har bestilt en reise for de kommende ukene
Gode råd om avbestillinger, rettigheter og refusjoner
(ODD ROAR LANGE): Dersom reisen ikke skal skje før etter påske så er det på ingen måte noen hast med å foreta seg noe som helst.
Selv om reisen skal skje rett før påske er det også bare å bevare roen og å ta avbestillingene eller endringer uten å forhaste seg.
Dersom du har plass på et fly, og du vet at du ikke skal bruke flybilletten, så bør du prøve å få denne avbestilt via flyselskapets nettside, slik at andre som trenger flysetet kan få plass på flyet.
Det smarteste er å vente på nye og oppdaterte beskjeder fra reiseforsikringsselskaper, flyselskap, hotell, charterselskap etc. De vil gi deg oppdatert beskjed når det nærmer seg, slik at du tar en smart avgjørelse.
-Dersom du ikke skal reise de tre neste dagene bør du vente med å ringe oss, sier SAS på sine hjemmesider.
Reiseforsikringen
Reiseforsikringen din dekker billetter, hotellopphold, leiebil etc for reiser som ikke kan gjennomføres grunnet koronasituasjonen.
Dersom det ikke handler om liv å helse så bør du ikke kontakte forsikringsselskapet ditt per telefon akkurat nå. De har mye å gjøre med å hjelpe reisende hjem til Norge.
Dersom du er en av de som er i utlandet og ønsker å komme deg hjem så bør du i størst mulig grad forsøke å skaffe deg flybillett på egen hånd og deretter be om refusjon fra forsikringsselskapet eller kredittkortutstederen din.
Reiser i Norge
Dersom du vil avbestille en reise i Norge så vil dette i utgangspunktet ikke bli dekket av reiseforsikringen. Unntaket er dersom du - eller dine aller nærmeste - blir syke og får en sykemelding fra legen.
Reiser med SAS
Flyselskapet SAS kansellerer de fleste av sin flyvninger de nærmeste ukene.
Dette skal du gjøre hvis du har bestilt reise med SAS:
Sjekk din flystatus her.
Her kan du gjøre en ombooking dersom du vil reise senere.
Kanseller din booking og be om pengene tilbake her.
Billetter kjøpt via søkemotor
Billetter for SAS-flygninger som ikke er kjøpt direkte fra SAS må kanselleres og refunderes av selgeren. Dette kan være reiseselskapet ditt eller en søkemotor som f.eks Expedia, Flightfinder, Supersaver, Bravofly etc.
Det ser så langt ut som om disse selskapene ikke er i nærheten av å klare å besvare henvendelsene fra sine kunder. Det klarer de vanligvis heller ikke under normale omstendigheter. Så her bør du heller søke erstatning fra reiseforsikringsselskapet, som på sin side søker regress av billettsøkemotoren.
Dersom du ønsker å kansellere leiebil, hotellrom eller kombinerte fly- og hotellbestillinger, kontakt leverandøren av disse tjenestene. Men, igjen: Vent heller til selve reisetidspunktet nærmer seg.
Ta gjerne vare på alle mailer, sms-er og annen korrespondanse dersom det skulle dukke opp noen spørsmål senere.
Reise med Norwegian
Dersom du lurer på statusen for fly med Norwegian så finner du den her.
Dersom du skal reise med Norwegian kan du kansellere eller ombooke din reise her. For Norwegianreiser som er kjøpt gjennom andre selskaper skal du kontakte disse for endringer eller ombooking.
Hotellopphold
Dersom du har bestilt hotellopphold direkte til hotellet så skal du også foreta avbestillingen eller endringen direkte til hotellet.
Dersom du har kjøpt via nettsider som Hotels.com eller Booking.com så skal du foreta endringen via deres nettsider. Dersom du har en bestilling som ikke lar seg ombooke så vil du, grunnet reiserestriksjoner, få refundert beløpet fra reiseforsikringen. Men prøv gjerne å varsle hotellet dersom du vet at du ikke kommer, slik at de ikke venter din ankomst.
-Vi mottar for tiden et ekstremt høyt antall telefonoppringninger. Vi beklager sterkt de lange ventetidene kundene våre opplever, og vi arbeider hardt med å øke kapasiteten vår. For at vi skal kunne hjelpe dem som det haster mest for, ber vi om at du bare ringer oss hvis bestillings- eller innsjekkingsdatoen din er i løpet av de neste 7 dagene, sier Hotels.com - og har disse rådene:
Hvis du har en kommende bestilling som du trenger å avbestille eller endre:
1) Logg på kontoen din og gå til «Dine bestillinger» på nettstedet til Hotels.com, eller velg «Bestillinger» i mobilappen.
2) Velg reisen din og endre eller avbestill oppholdet online.
3) For mer informasjon kan du besøke våre kundeserviceside
Hotellkjeder som Scandic tilbyr i første omgang fri ombooking frem til 14. april. Dersom du vil oppgradere bestillingen betaler du mellomlegget. Dersom du har bestilt en kampanjeovernatting kan du endre mot å betale 400 kr i gebyr. Dersom du foretar en ny bestilling nå, for resten av året, vil du kunne gjøre om denne bestillingen senere etter disse reglene.
Nordic Choice er Nordens største hotellkjede og har disse avbestillings- eller endringsreglene. De er omtrent de samme som Scandics. Har du bestilt hos andre hotellkjeder så kan du ta en kikk på hotells nettsider.
Reiser med charterselskap
Norske turoperatører øker nå innsatsen for å få hentet hjem reisende som de har sendt til utlandet. Vent gjerne på nærmere beskjed fra selskapet. Følg lokale helseråd når det gjelder hvordan du skal forholde deg på reisemålet.
Og følg rådene fra norske myndigheter når du kommer hjem.
Et siste tips: Husk at ikke alle har tilgang til informasjon via internett. Ring dem gjerne og del informasjon via telefon.
Les flere saker om reise under koronautbruddet her:
Og nå vil mange andre ta i bruk trikset