Nå blir det reiselivskaos i "Bølgenbygda" Geiranger

IMG_1695.jpg

Geiranger er en av Norges fineste reiselivsjuveler. Men internbråk gjør at bygda blir uten markedsføring neste år. Cruiseskip i kø i Geiranger. Foto: Odd Roar Lange

Katastrofefilmen Bølgen har satt Geiranger på det internasjonale kinokartet. Men nå er det andre bølger som ryster turistbygda på Nordvestlandet.

Med sin fantastiske beliggenhet helt innerst i Geirangerfjorden, omkranset av majestetiske fjell, og med fjellgårder, fosser og utbygde attraksjoner i nærheten har Geiranger nesten alt det turistene spør etter.  Og derfor kommer tusenvis av dem til Geiranger hvert år. For turistene kan det se ut som man er kommet til et sted med fred og ro. Det kunne ikke blitt mer feil. For under overflaten koker det.

Nå er det slutt

Det er reiselivskaos i bygda. Destinasjonsselskapet som skal sørge for markedsføring og utvikling av Geiranger er lagt ned, og fra nyttår står turistjefen uten jobb.

Selskapet Cruise Norway som står for en god del av cruisemarkedsføringen til Geiranger kommer fortsatt til å jobbe for å skaffe flere cruisepassasjerer til bygda. Men det er ikke her de store pengene ligger for de som ønsker gjester velkommen til Geiranger. Det er busscruiseturister og bilturister som virkelig legger igjen penger for mat, drikke og overnatting lokalt. Og det er disse selskapet Fjord Norge, med base i Bergen,  henvender seg til i sin markedsføring. Selvsagt jobber de også for cruiseskipene, men det er de største lommebøkene fra overnattingsgjestene som er mest interessant.

Fjord Norge skal markedsføre sine aksjeeiere. Og når Destinasjon Geiranger-Trollstigen nå er historie så har de ikke slike i Geiranger.

Hva er utsiktene til reiselivet i Geiranger? Foto: Odd Roar Lange

Fjord Norges viktigste virksomhet er koordinering og gjennomføring av internasjonal markedsføringskampanjer på vegne av reiselivsnæringen.

I samarbeid med Innovasjon Norges utekontorer i ulike markeder, gjennomfører vFjord Norge både markedskampanjer og informasjonsarbeid mot individuelle reisende og bransjekontakter. Rammen for den årlige aktiviteten legges hver høst i forkant av markedsmøtet (Fra Fjord Norges nettside).

Enten må Fjord Norge velge å markedsføre områder som ikke er med i eierfellsskapet. Eller så forsvinner Geiranger fra brosjyrer, plakater og internettsider.

Og detet skjer etter at katastrofefilmen Bølgen ble Oscarnominert, og Geiranger stod foran en utrolig mulighet til internasjonal markedsføring.

Ålesund, ja takk

Noen av reiselivsaktørene i Geiranger ønsker å si ja til tilbudet fra Destinasjon Ålesund & Sunnmøre  om et felles stort selskap. Dette tilbudet takket Nordfjord nei til tidligere i år.  Og det samme gjorde sentrale aktører i Geiranger.

En grov tabbe, etter min mening. De må gjerne føle at storebror Ålesund blir i største laget. Men verken Nordfjord eller Geiranger blir  sterkere av å stå alene.

Drømmen om et stort og sterkt markedsføringsselskap - i tråd med nasjonale myndigheters ønske - havarerte i første omgang Jeg tror det blir omkamp.

Reiselivskonferansen for Møre og Romsdal 2016 skal etter planen avholdes med Geiranger som vertskap. Det må bli vanskelig  dersom det ikke tas grep ganske raskt.

Satse - eller ikke satse?

Reiselivsnæringen i Geiranger kan selvsagt satse på den dristige varianten: Å håpe på at Geiranger er så unik at gjestene kommer uansett og at Fjord Norge og de øvrige destinasjonsselskapene på Nordvestlandet derfor ikke tør å utelate Geiranger fra sin markedsføring.

Men det er et høyt spill, og det er mer sannsynlig at reiselivssjef Geir Steinar Vik i Destinasjon Ålesund & Sunnmøre benytter sjansen til et nytt direkte frieri til de store enkeltbedriftene i både Geiranger og Stranda. Og at Stranda kommune også ser at det er er lurt med samarbeide.

Geiranger kan selvsagt lage et nytt destinasjonsselskap. Men muligheten for at de får offentlig støtte dersom de står alene er lik null. Det samme prøve Rauma og Åndalsnes reiselivslag. Det gikk ikke. Nå er de medlem i Destinasjon Nordmøre & Romsdal.

En varslet katastrofe

Deler av reiselivsnæringen i Geiranger er kritisk til at bygda ble rammen for filmen Bølgen. Jeg synes de bokstavelig talt heller burde tatt bølgen.

Hvis ikke det raskt blir orden på reiselivsorganiseringen så er jeg redd det er en annen katastrofe som kommer til å bekymre dem enda mer. Nemlig en helt unødvendig nedgang i turistbesøket. Og da ryker både arbeidsplasser og gode inntekter til fjordbygda.