Ekte ungdom bor fortsatt ikke på hotell
Om seks dager åpner årets jazzfestival i Molde. Det kan skje med en smell - økonomisk .
Moldejazz har mistet grepet om ungdommen. Og det kan fort komme til å bli gjensidig.
For 53. gang åpnes Molde International Jazzfestival kommende uke. Av åpenbare grunner kan jeg ikke huske de første (født i 1963). Men så lenge jeg kan huske - og det begynner å bli en del år - så har det pågått en diskusjon: er jazzfestivalen for mye jazzfestival, eller er den blitt en altfor mye popfestival?
Diskusjonen er god. Og å finne det perfekte svaret er vanskelig å finne.
Reddet av popen
For når det gjelder billettinntekter så er det et viktig poeng at det er nettopp er popartistene som redder regnskapet. Sting, Stevie Wonder, Leonard Cohen har vært stjernene som har gitt de største besøkene i historien. Det trenger ungdom og hele familier til festivalen. Det gjør ikke årets program - tror jeg.
Moldefestivalen er godkjent som en av landets Knutepunktfestival* (*se forklaring under). Dermed får Moldejazz i år 6 588 000 kroner for å være nettopp dèt: En jazzfestival. Selv om bevilgende myndigheter ikke blander seg direkte inn i hvor smalt eller bredt programmet kan være.
I fjor var de store publikumsmagnetene borte - og da Molde International Jazzfestival presenterte fjorårets regnskap historisk sent (den 29. mai i år) viste den rekordunderskudd.
3,2 millioner kroner i minus førte til at det nå er bare 1,6 millioner kroner igjen av sparepengene (egenkapitalen). Den nyvalgte styreleden har fått en formidabel oppgave i fanget. For nå viser det seg at bare 50 prosent av årets billetter er solgt - mot 70 prosent på samme tid i fiasko-året i fjor.
Ognå tyder det på at Bryan Ferry, Susanne Sundfør, LidoLido, Karpe Diem, Kendrick Lamar og John Legend ikke klarer å berge årsresulatet for årets Moldejazzfestival.
l. I så fall må det komme et varsel om et formidabelt værmessig høyttrykk. Og i skrivende stund ser det ikke slik ut.
Jakten på de unge
En hver suksess på toppen skyldes godt arbeid med rekruttering i bunnen. Særlig innen musikfestivaler. Dagens ungdommer er morgendagens stamgjest og kunde. Sommeren er festivaltid og de unge bruker mye penger for å oppleve festivaltid på nært hold. Konkurransen er hard og lojaliteten lav, og mye tyder på at utenlanddske aktører kommer til å kjøpe opp de største festivalene i Norge for å profesjonaliserer dem, programsette dem og på å tjene penger på dem.
Glemt ungdom
Moldejazz har, etter min mening ingen synlig god plan for å trekke ungdom til Molde. Ok, de har en dag med ungdommelig program på Romsdalsmuseet neste torsdag (Legend/Lamar/Karpe Diem/LidoLido) og de har todagerspass til 620 kroner.Men hva mer?
Men hvor skal de bo? Hvor skal de leve? Hvor skal de kose seg mens de varmer opp til å bli morgendagens voksne? Til å bli dem med fast inntekt og et allerede årelangt forhold til Moldejazz?
Den tidligere jazzcampen er nedlagt for flere år siden. Og en ny er ikke etablert. Ikke noe sted der de unge kan samles under teltduken, under vinflasketuten, spontan-nachspielene, festivalsex, festivalhangover og musikalske opplevelser.
Jazzmarka
I Molde er Holmarka og Træffhuset perfekt plassert for en ungdomscamp/jazzcamp i forhold til utesceneanlegget på Romsdalsmueset. Her kunne det vært etablert jazzcamp - på jazzmarka.
Her kunne ungdom lyttet til konsertene selv om de ikke hadde råd til billetter både torsdag og fredag i neste uke, her kunne de skaffet seg et forhold til en festival som de kunne besøkt når de blir vksne, tjener egne penger og føler at det er på tide å flytte fra liggeunderlaget til hotell. Moldejazzuka er den dyreste hotelluka i Molde (det kommer snart klaging på at utelivspriser og hotellpriser er skrudd opp i uke 29...)
Ideen om ny ungdomscamp ble lansert i fjor. Jeg hadde tro på at det kom til å skje noe til i år. Men niks!
Kanskje kan årets langtidsvarselet om en ny storm i moldejazzøkonomien tvinge frem nye tanker til neste år?
Ny festivaldirektør (Anders Ericsson) er på vei inn på scenen. Jeg tror det er på høy tid med sceneskifte. Og samtidig inn med en ungdomskomite med vide fullmakter. Som kan gjøre Moldejazz til en fest med appell til de unge.
Ellers kan de kommende årsrapportene til Molde Internasjonal Jazzfestival bli dyster lesning. Som en sørgemasj.
- En knutepunktfestival er betegnelsen på en ledende festival innen sitt område. Knutepunktstatusen gir garanti for statlige overføringer til knutepunktinstitusjonen over statsbudsjettet. Dette medfører en større økonomisk sikkerhet enn den festivalstøtten som bevilges av Kulturrådets festivalutvalg.
- Det forutsettes at knutepunktfestivalene hjelper mindre festivaler innen deres knutepunktområde med erfaring fra festivaldrift.
- Til sammen får de 16 knutepunktfestivalene 77 millioner kroner fra statsbudsjettet, mens de resterende festivalene kan søke ordinær festivalstøtte. I år delte Kulturrådet ut støtte på til sammen 43,5 million til festivaler som ikke har knutepunktstatus.
- Kilder: Kulturrådet, Wikipedia, Ballade.no
PS: På jakt etter privat overnatting i Molde under årets jazzfestival? Se her.