Kommentaren: - Flyselskapene må betale ut erstatning automatisk

Sparer millioner - passasjerene får svi. Slik kan det ikke fortsette.

Norwegian og SAS må settes under større press til nye ordninger er på plass. Foto: Odd Roar Lange

(ODD ROAR LANGE): Flyselskapene SAS, Norwegian og Widerøe flyr hvert eneste år 45 millioner passasjerer. Det går ikke like bra hver gang - for å si det forsiktig. De skylder masse penger som gjestene og kundene aldri ser noe til. Sånn kan det ikke fortsette.

Har krav på penger

I fjor hadde Norwegian alene 20,6 millioner passasjerer. I 2023 fraktet SAS totalt 23,7 millioner passasjerer i løpet av sitt regnskapsår, som ble avsluttet i oktober. Mens lillebror Widerøe fraktet totalt 3,3 millioner passasjerer​. Hvor mange av disse som har krav på ulike erstatninger - og som ikke har fått det - er det bare de tre ulike selskapene som vet.

Tilsvarende er situasjonen for de øvrige flyselskapene i Europa. Men la oss være navlebeskuende og snakke om de tre store «norske» selskapene. Ulike lover og regler gjør at flypassasjerer har gode ordninger og rettigheter. De har krav på penger dersom flyet er en viss tid forsinket (avhenger av antall minutter og strekningen på flyreisen), når flyvningen er kansellert, når bagasjen forsvinner eller blir forsinket, eller når passasjerer ikke får være med flyet fordi det er overbooket.

Hvorfor får vi ikke pengene våre?

Men for mange av disse passasjene får aldri sin erstatning. Fordi ingen forteller dem hva de egentlig har krav på på en lettfattelig måte. Og først og fremst, fordi flyselskapene har et komplisert system for å utbetale det skyldige beløpet.
I dag må passasjerer selv innhente opplysninger om årsaken til at flyreisen ikke gikk som planlagt. Deretter må de vurdere om de har krav på kompensasjon, refusjon eller erstatning. Og så må de finne frem til riktig sted hvor kravet skal sendes inn og hvordan det skal gjøres. Til sist må de vente på svar fra selskapet. Mange får avslag.
Veldig ofte er det saksbehandlere som tar feil beslutning. I samme fly behandles passasjerer ulikt. Eksemplene på dette er tallrike.
Det gjør at selskap som Flyhjelp og Flyrettigheter soper inn penger på å hjelpe reisende, en hjelp som vanligvis er kostbar og helt unødvendig. Det er også selskaper som irriterer flyselskapene. Flyselskap som kunne gjort Flyhjelp og Flyrettigheter arbeidsløse ved et pennestrøk.

Kundene snytes

Passasjerer får beskjed om at saken er avsluttet uten utbetaling, selv om selskapet skal betale. I noen tilfeller ber passasjerer allikevel om ny behandling - og får det.
Men i alt for mange tilfeller ender saken på bordet til Transportklagenemnda for flysaker. Mange ganger handler det om hundrelapper. Og en kostbar prosess. Ofte taper flyselskapene her. En helt unødvendig omvei. Kanskje bør flyselskapene ilegges et gebyr for saker de taper?

Uforståelig prosess

Widerøe har heller ikke tilfredsstillende systemer. Foto: Odd Roar Lange

Når vi nærmer oss slutten på 2024 er det helt uforståelig at ikke prosessen med å utbetale hva pengene har krav på er automatisert. Når flyselskapene velger en bemannet saksbehandling på hver klage så skyldes det én ting: at de sparer penger på det.
Det er nemlig ganske enkelt å sette opp datasystemer som betaler ut det skyldige automatisk, basert på informasjonen som flyselskapene sitter på. En informasjon som like automatisk bør deles med passasjerene.
Skyldes det været, mangel på personell, for få fly, streik, forsinket innkommende fly, teknisk feil mm? i dag må passasjerer gjette seg til denne informasjonen eller håpe at de snapper den opp fra piloter, kabinpersonale eller bakkepersonalet.

Få fart på ordningen

Forbrukermyndigheter og luftfartsmyndigheter bør i fellesskap få etablert standariserte ordninger som gjør at penger utbetales automatisk til alle som hr krav på det. Det må være slutt på tiden der man selv hevde og kreve sin rett.
Hadde det vært billigere for flyselskapene å betale ut automatisk så hadde det vært gjort for lengst.
Det er med andre ord uforståelig at flyselskapene slipper unna å betale ut det passasjerene har krav på.
Slik kan det ikke fortsette.
For det store spørsmålet er: Hvorfor får vi ikke pengene dere skylder oss?

Om The Travel Inspector:

Thetravelinspector.no har ingen betalte artikler eller lenker. Opplever du uønskede eller falske annonser på thetravelinspector.no? Send meg gjerne en beskjed og legg ved lenken til annonsen, slik at den kan fjernes fra nettsiden.

Om Odd Roar Lange:

Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.
Odd Roar Lange er også fast bidragsyter med reisereportasjer, kommentarer og reisetips i Dagbladet og på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet og Aller Media.
Du kan følge reisene mine på instagram her.
Har du en kommentar eller et tips, så kan du sende det her.