Vil ha flere store arrangement til Norge
Etablerer nytt selskap med fokus på event, reise og aktivitet.
(ODD ROAR LANGE): Selskapet Z Event, som er eid av det norske investeringsselskapet DSD Explore, etablerer nå et nytt nasjonalt selskap som skal bidra til flere store arrangement i Norge.
Selskapet blir et nasjonal, såkalt, DMC under navnet Z DMC.
Dette gjør de
DMC, eller Destination Management Company, er et selskap som spesialiserer seg på å tilby lokale tjenester og ekspertise for å planlegge, koordinere og arrangere ulike reiselivsaktiviteter på en spesifikk destinasjon. Innen reiseliv fungerer en DMC som en profesjonell tilrettelegger som bistår med alt fra logistikk og transport til aktiviteter og arrangementer for både grupper og individuelle reisende.
DMC-er regnes som verdifulle for selskaper som ønsker å arrangere større arrangementer eller konferanser i et område de ikke kjenner godt fra før.
Med lokal tilstedeværelse rundt om i Norge og et fullservice tilbud med reise, aktivitet og event i samme familie, har Z Event store ambisjoner med tanke på nye store arrangement, forteller selskapet i en pressemelding.
Større muskler
Bente Bratland Holm, kommersiell direktør i DSD Explore, mener det er på høy tid at Norge får større muskler og kan ta sin del av markedsveksten:
- Tradisjonelt sett har DMC-markedet bestått av bedrifter som skal gjennomføre incentivreiser.
(Incentivreiser er ofte en type reise som brukes som en belønningsmekanisme for ansatte, forretningspartnere eller kunder.
Formålet med slike reiser er å motivere og anerkjenne personer eller grupper som har oppnådd konkrete mål eller prestasjoner innenfor bedriftwn eller organisasjon. Dette kan være mål knyttet til salg, produktivitet eller lojalitet red.anm).
Fullskala
-Nå ser vi at markedet også etterspør fullskala eventproduksjoner. Med både reise, event og aktivitetsselskaper i samme familie, kan vi konkurrere globalt for å få flere internasjonale bedrifter til å velge Norge. Jeg tror Norge er attraktiv og klar for å ta en større del av det internasjonale bedriftsmarkedet, men det krever at vi tenker nytt og rigger et profesjonelt mottaksapparat med solid lokalkunnskap.
- I Z Event har vi lang erfaring med å kombinere reiser og event. Selv har jeg jobbet med reiser siden 1986, og ser at det ligger et stort uforløst potensial på det internasjonale bedriftsmarkedet. I Z DMC er vi allerede i gang, og interessen har vært stor fra blant andre Asia, Italia og Portugal, sier Tone Langmoen, leder i Z Event.
Godt spredt
- Vi sitter ikke i Oslo og tror vi er verdensmestere i hver krik og krok av landet, det må lokalkunnskap til. Der vi ikke har egne selskaper, knytter vi til oss gode lokale samarbeidspartnere, sier Tone Langmoen.
Harald Riisnes er allerede på plass i Bergen, og sier:
- Jeg har i hele miK yrkesaktive liv levd av å selge Norge som reisemål til det internasjonale forretningsmarkedet. Utenlandske forretningskunder er annerledes enn de norske, de har andre erfaringer, referansepunkter og ikke minst skyhøye forventninger. Jeg opplever at Z Event har de beste forutsetninger for å lykkes som en nasjonal DMC. De har en sterk bedriftskultur hvor mennesket står i sentrum, både internt og hos kundene. Jeg gleder med til å bidra i et så inspirerende fagmiljø.
Bente Bratland Holm peker på at samfunnsoppdraget til DSD Explore står sentralt i forretningsutviklingen:
- Vi skal bidra til å skape helårlige, robuste lokale arbeidsplasser. Med Z DMC satsingen kan vi skape større verdiskaping til Norge, og bidra til at lokale leverandører får mer å leve av, gjennom hele året.
Om The Travel Inspector:
Thetravelinspector.no har ingen betalte artikler eller lenker. Opplever du uønskede eller falske annonser på thetravelinspector.no? Send meg gjerne en beskjed og legg ved lenken til annonsen, slik at den kan fjernes fra nettsiden.
Om Odd Roar Lange:
Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.
Odd Roar Lange er også fast bidragsyter med reisereportasjer, kommentarer og reisetips i Dagbladet og på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet og Aller Media.
Du kan følge reisene mine på instagram her.
Har du en kommentar eller et tips, så kan du sende det her.