Norsk reiseliv: Det farligste stuntet - så ble det helt stille
-Det farligste stuntet som er gjort i filmhistorien!
Slik oppsummerer skuespiller Tom Cruise stuntet der han fallkjermhoppet ved hjelp av motorsykkel fra fjellet Helsetkopen (1246 m.o.h) på Hellesylt i Stranda kommune for snart tre år siden.
Nå er det straks klart for filmpremiere der seerne får boltre seg i filmscener fra Norge. Uten at de får vite at det er nettopp her i landet de spektakulære scenene her hentet fra.
Filmens handling er lagt til Østerrike. Og opptakene, som ble gjort i Norge, skal altså illustrere dramatisk natur i alpelandet.
12. juli i år kommer filmen på kino, men det er foreløpig stille omkring saken i norsk reiseliv.
Turister som har satt kursen mot Norge i sommer, eller vurderer i gjøre det, må se til Youtube for å finne den utrolige bakomfilmen som så langt er sett av utrolige 13 millioner ganger og varer i 9 minutter og 22 sekunder.
De finner ingen massiv «Norway - Mission Possible»-kampanje når de reiser rundt i filmlandet (?) Norge. Den skatten går de glipp av.
Tømte kassa
Norsk filminstitutt tømte hele årsbudsjettet på i alt 68 millioner kroner og ga dem til «Mission Impossible» gjennom den såkalte incentivordringen da filminnspilling ble lagt til Norge.
Denne ordningen gir utenlandske filmproduksjoner som legges hit til landet mulighet til å få dekket inntil 25 prosent av kostnadene.
Målet er at de skal legge igjen penger lokalt, at det skal skape ringvirkninger for norsk film - og at det skal gi verdifull reisereklame for Norge.
Er det god bruk av penger, sett med reiselivsøyne?
Nei, hvis ikke reiselivet benytter muligheten som ligger der i full bredde og høyde.
Ja, hvis de enten avbryter sommerferien eller gir ferievikarene på kontoret beskjed om å gi full Mission Impossible-gass resten av sommeren. Det er å det gjelder. Ikke til høsten, vinteren eller våren.
Håper på fallskjerm?
Det er ingenting som kommer av seg selv, til tross for at noen kanskje mener at Cruise & co sender turister hit helt av seg selv når han først har fått 68 millioner kroner.
Vel, det vil i så fall være første gangen i historien at en incentivordning er så effektiv.
Akkurat nå mister de en meget god anledning til å få verdifull effekt, og en veldig kostbar drahjelp fra en av verdens mest kjente skuespillere. Det er nå, akkurat nå det skjer.
I tillegg kan svært verdifulle nordmenn, som har stor reiseglede men avlyst årets sydenferie, la seg begeistre til å se, oppleve, bo, spise, drikke og oppdage stedene der stjernene har vært på besøk.
Det handler ikke bare om Hellesylt og Stranda. Men Cruise-effekten kan utnyttes mange steder Norge.
Visit Norway har tidligere laget denne oversikten over filmlokasjonene som ble brukt til opptakene.
En sommerjobb venter
Norsk reiseliv har med andre ord en sommerjobb å gjøre på hjemmefronten akkurat nå. For noen ganger må den jobben gjøres av ledere - midt på sommeren. Midt i ferietida!
Via jevnlige oppdateringer på sosiale medier kan det synes å være morsommere å fortelle om egne ferieopplevelser i utlandet enn å «smi mens jernet er varmt» her hjemme.
Norge har gitt reiselivet en gavepakke. Og den bør de åpne og benytte seg av nå, dersom den ikke skal fordampe i sommersola, slik den har for vane å gjøre.
De får god hjelp fra Tom Cruise og fimselskapet som akkurat nå reiser verden rundt på promotur.
Filmselskapet Paramount la ut den foreløpig siste bakomfilmen på 55 sekunder den 27. juni.
Og filmselskapet har valgt Oslo som en av ytterst få byer til en førpremiere, den 11. juni.
Skremmende oppdrag
Mens Tom Cruise har et skremmende oppdrag å utføre på lerretet, er det norske reiselivet skremmende stille.
Dette skriver Paramount:
«I filmen «Impossible – Dead Reckoning» del én, begir Ethan Hunt (Tom Cruise) og hans IMF-team seg ut på deres mest farlige oppdrag noensinne:
Å spore opp et skremmende nytt våpen som truer hele menneskeheten før det havner i feil hender.
Med kontroll over fremtiden og skjebnen til verden på spill, og mørke krefter fra Ethans fortid som nærmer seg, begynner et dødelig kappløp rundt kloden.
Konfrontert av en mystisk, allmektig fiende, tvinges Ethan til å innse at ingenting kan være viktigere enn oppdraget hans – ikke engang livene til dem han bryr seg mest om.»
For norske reiselivsledere handler det om å gjøre Mission Impossible til Mission Possible.
Ellers er det kanskje like greit å skrinlegge hele incentivordningen!
Om The Travel Inspector:
Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.
Odd Roar Lange er også fast bidragsyter med reisereportasjer, kommentarer og reisetips i Dagbladet og på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet og Aller Media.
Du kan følge reisene på instagram her.
Har du en kommentar eller et tips, så kan du sende det til meg her.