Dette blir reiselivsvinnerne i 2022
Hvem blir vinnerne og hvem blir taperne i det viktige reiselivs-året?
(ODD ROAR LANGE): Norske reiselivsbedrifter og destinasjoner begynner å få det veldig travelt. Tidligere stod konkurransen mellom norske og utenlandske reisemål. I år blir det et nytt år der det i stor grad vil handle om konkurransen mellom ulike norske reisemål. Og alt tyder på at det går mot en rekordsommer. Men ikke for alle.
Det peker seg ut klare retninger og trender for hvem som blir reiselivsvinnerne når vi vinker farvel til covid-19. Det er ikke flaks eller uflaks som skaper vinnerne. Det er ikke tilfeldigheter som gjør at andre ender i nedre enden av statistikken når reiselivets statistikk er klar i begynnelsen av 2023.
Jeg tror dette blir vinnerne i 2022
Reiselivsaktører som vet at de selger følelser, og ikke bare overnattinger.
Som betyr at gjestene kanskje glemmer et historisk årstall, navn på en bauta og prisen på en hamburger. Men de glemmer ikke den gode følelsen de fikk da de ankom, den de hadde underveis i ferien og den gode følelsen da de reiste hjem ved feriens slutt.
De som lykkes med å synliggjøre reisemålets klimasatsing.
Det betyr ikke at jobben er unnagjort eller nærmest fullført. Men at den er godt i gang og at den gagner gjestene, ansatte og fastboende. Og at reisemålet har fokus på konkrete og lokale løsninger i 2022. Suksess måles i verdiskaping, ikke i besøksrekorder.
De som lykkes med historiefortelling og historieformidling.
Det betyr at man i størst mulig grad fjerner seg fra gamle reiselivsklisjeer men i stedet benytter moderne historiefortellingsgrep og som hjelper gjesten til å føle seg velkommen og føle seg ivaretatt under hele oppholdet.
De som ikke bare snakker om de nye gjestene, men som legger til rette for dem.
Nye gjester med større lommebøker og ønske om å bli værende i flere dager kommer ikke uten at produktet er endret og tilpasset. Det må gjøres på den riktige måten.
De som sørger for en dynamisk turismeøkonomi.
Som betyr at man har tilgjengelighet til en rekke ulike tjenester innen en begrenset avstand fra reisemålet.
De som skjønner at covid-19-pandemien er en en-gang-i-livet-sjanse til å skape et mer bæredyktig og motstandsdyktig reiseliv allerede fra 2022.
Nå handler det mer enn noen gang om å skape varige minner, av små avtrykk som skaper de største opplevelsene. Så enkelt, så vanskelig.
De som benytter digitale løsninger smart.
Som betyr at digitalisering på den rette måten betyr større inntjening og verdiskaping for reisemålet og større sikkerhet og fleksibilitet for gjesten. Å avbestille må være like enkelt som å bestille. Det gir ikke avbestillinger, men trygghet.
De som skjønner at internasjonal turisme fortsatt vil være fraværende.
Som betyr at det norske markedet, i beste fall støttet av markedet nærmest Norge, vil være helt avgjørende for suksess. Markedsføringen må målrettes og intensiveres på rett sted, rett tid og på rett måte. Man må vite hvem man skal kontakte, når det skal gjøres og hvordan. Det er enklere enn de tror. Og helt avgjørende at det gjøres riktig.
De som tar HMS på alvor - mer enn før
Som betyr at man må investere i kontaktløse betalingsløsninger, bedre renhold, økt sikkerhet for ansatte og gjester. Og ledere som har en bevisst strategi for hvordan sykdom og eksterne hendelser påvirker bedriften.
De som vet at nordmenn har god økonomi.
Som betyr at etter måneder med oppussing av hus og hytter, innkjøp av kostbare klokker og interiør er overklare for å reise mer. Og at reiser kommer til å skje i Norge.
De som vet at det ikke blir et reiserush ut av landet.
Mange snakker om å reise ut av landet til sommeren. For de fleste blir det med praten. Dét må norsk reiseliv utnytte. For det blir ikke noe reiserush til «Syden» i 2022.
Som utnytter verdien av innovasjon.
Og som vet at innovasjon betyr at det skal bli enklere, mer fleksibelt og bedre for gjesten.
De som utnytter muligheten som skapes akkurat nå.
Som vet at den nye normalen er å legge til rette for at gjestene får flere opplevelser utendørs, utenfor byene, utenfor køene og som har mer enn «unik utsikt» på menyen.
De som vet at opplevelsesøkonomi er mer enn et fremmedord.
Som betyr at opplevelsesproduktet må fornyes, forbedres, og at ting som ikke frister og virker må avsluttes
Når skapes vinnerne?
De skapes ikke til sommeren når sesongen er i full gang og hundretusener av nordmenn er på reise i Norge. De skapes ikke når hjemvendte barn besøker foreldre og besteforeldre, venner besøker venner, gjester leier hytte, leilighet, teltplass eller hotellrom. De skapes ikke når norsk reiseliv for tredje sommeren på rad setter omsetningsrekord. Og vinnerne blir ikke automatisk de vi søkte mest på i 2021.
Vinnerne skapes i løpet av de nærmeste ukene og måneder. Av ledere som intensiverer samarbeidet horisontalt og vertikalt, som sørger for at medarbeidere får nødvendig kompetanseheving gjennom bransjekurs og etterutdanning.
Og som sørger for rekordinteressen for reiser i Norge kommer sin destinasjon til nytte.
Jeg kunne allerede nå pekt på hvem jeg tror blir vinnerne og hvem som kommer til å gjenta feilene fra tidligere år. Men - jeg skal gi dem alle en fair sjanse. Overrask meg gjerne!
Det er nå det gjelder.