BAMA skryter av bærekraft - så gjør de denne kjempetabben
Slik gir de gratis reklame til en miljøversting
(ODD ROAR LANGE): BAMA-gruppen AS regnes som det ledende selskapet i Norge innen fersk frukt, bær, grønnsaker, salater og poteter. Og selskapet som også opererer innen en rekke andre ferske produkter som blomster og planter, ferske drikker og påsmurte produkter regner seg selv som en pådriver for bærekraftig utvikling.
Nå har selskapet startet en stor reklamekampanje for grilling - ved bruk av miljøverstingen engangsgriller.
Men smarte mennesker bruker ikke engangsgrill. For det finnes et stort utvalg, i nær sagt alle prisklasser, av gode mobile flergangsgriller. Kjøp med deg en av disse til din neste reise.
1 million griller
I over 30 år har det vært solgt engangsgriller her i landet. De siste årene har nordmenn kjøpt mer enn 1 million engangsgriller. Si det gjerne høyt for deg selv: 1 million engangsgriller per år.
Vi kan ikke fortsette slik. Vi må slutte å kjøpe engangsgriller. Vi må slutte å bruke dem. Og Bama må slutte å bruke dem i sine reklamekampanjer.
Selskapet sier dette om sitt gode ansvarlige miljøansvar:
«BAMA har et globalt nettverk av leverandører, og vi har påtatt oss logistikkansvaret fra alle produsentene og helt fram til kundene i Norge. Et slikt aktivitetsnivå vil nødvendigvis også ha miljømessige konsekvenser, men vårt mål er alltid å trå så varsomt som mulig. Vi har derfor iverksatt en rekke tiltak innen blant annet matsvinn, emballasje, energiforbruk, fraktmetoder, plantevern og utslipp.»
Nå faller helheten i budskapet til jorden. Fordi de sier én ting, men gjør noe annet.
«Flere av BAMAs enheter er sertifisert som Miljøfyrtårn, og vi skal være en pådriver og foregangsbedrift for bærekraftig utvikling innenfor våre produktområder», fortsetter matvaregiganten.
Hvorfor gjelder det ikke bruk av engangsgriller som ofte ender opp i naturen fordi brukeren ikke tar den med hjem. Eller fordi den ender som et gigantisk miljøproblem i søppelhåndteringen.
Grønn sommer?
Bama slår et slag for mange gode grønne salater etc på deilige sommerdager. Og for bruken av engangsgriller.
Men et firma som jobber for bærekraft i alle ledd må også bidra til at engangsgrillen, en real miljøversting, må fjernes fra det norske markedet.
Bama produserer ikke engangsgriller, men har stor påvirkningskraft på kjedene som handler varer hos dem.
Først av alt må Bama fjerne reklamen med bruk av engangsgrill. Deretter bør de vise alvoret bak sitt bærekraft-ansvar ved å bidra til at både store og små dagligvarekjeder som Rema 1000, Kiwi, Spar, Bunnpris, OBS, Eurospar, Coop og alle andre fjerne engangsgrillene som nå står stablet opp i butikkene.
La oss få et forbud mot engangsgriller.