Etterlysning: Finnes det egentlig smarte reisemål i Norge?

De snakker gjerne om det, men gjør de noe med det?

Finnes det lønnsomme turister? Hvordan fikk de dem på besøk? Foto: Odd Roar Lange

Finnes det lønnsomme turister? Hvordan fikk de dem på besøk? Foto: Odd Roar Lange

(ODD ROAR LANGE): Det har vært snakket om i årevis: «Vi trenger ikke flere turister, men vi trenger turister som er villig til å legge igjen mer penger når de er her».
Jeg har vært til stede på noen titalls reiselivskonferanser de siste 30 årene, og jeg kan ikke komme på en eneste av dem der dette enkle, men klare budskapet har vært tatt opp, klappet for og drømt om.
Og nå snakker politikerne det samme «turistspråket», dessverre uten å synliggjøre virkemidler for å nå målet.
Noen destinasjoner har fått ekstra koronamidler for å satse på bærekraftig reiseliv, som innebærer å skrote fokus på monster-cruiseskip samt turister fra Amerika og Asia.
Men allikevel fortsetter markedsføringen mot gjester fra nettopp disse verdensdelene, slik at «alt kan bli som før når koronaperioden er over».
Finnes det noen som har lagt de gamle planene til side og heller satset på en nytt og smartere fremtid?

Morgendagens vinnere

Dersom de finnes så fall vil jeg gjerne skrive om suksesshistoriene. De er verd å fortelle om.
De er er ønsket og de er etterlyst. Og de kommer til å få plass i det nye lærebokverket for reiselivsfaget som er under utarbeidelse i disse dager. Og som viktige læremål for den nye reiselivsfagskolen som har åpnet på Geilo.
Jeg har forsøkt å finne dem, men dessverre uten å lykkes så langt.
Det kan skyldes at jeg har lett på feil måte, på feil sted eller med altfor grovmasket garn.

Jeg trenger din hjelp

For drømmedestinasjoner, som målrettet har jobbet for å bytte ut ulønnsom eller minimalt lønnsom «masseturisme» med inntektsbringende og kjøpesterke gjester, kan og bør løftes frem i lyset.
Andre bør lære av dem og kan få verdifull informasjon som de kan bruke i sin virksomhet.
«Slik gjorde vi det». «Dette var smart, og dette burde vi droppet».
I dag er det dessverre for mange som jobber alt for mye for alt for lite. Kanskje det betaler seg i form av opplevelser. Men bunnlinja er det alt for ofte trist lesning. Derfor haster det med å gjøre festtalene om drømmene om til virkelighet.
Hva er jeg på jakt etter:
° Bedrifter som har lagt om driften og markedføringen (altså ikke nyoppstartet bedrift) og som har byttet ut
° Samarbeidspartnere som i fellesskap har endret strategi og lykkes med å nå et betalingsvillig publikum, og som har snudd underskudd (evt små overskudd) til bærekraftig overskudd.
° Destinasjoner som har endret markedsføringen og lagt bort breddesatsingen til fordel for et spisset marked med færre besøk men mer betalingsvillige gjester. Og som har lykkes!

Hva jeg kan love

Jeg lover selvsagt full tipser-diskresjon dersom du ønsker det.
Så det er lov å tipse om en vellykket konkurrent, selv om jeg skjønner at sjefen din ikke liker det.
Jeg kan også love at bedriften din får omtale dersom du ønsker det, dersom den faller inn under kategoriene som jeg etterlyser.

PS: Når jeg først har din oppmerksomhet. Jeg er også på jakt etter reisemål som har gjort store endringer for å bli klimavennlige og bærekraftige. Det kan være nyoppstartet, men like gjerne en gammel bedrift/kjede/region/destinasjon som har gjort tydelige og store grep i det som omtales som «rett retning».

Du kan ringe meg på 90583485 eller send en epost til orl@thetravelinspector.no