Vil ha 50 000 kroner etter flyforsinkelse
Alt gikk galt for Norwegian - og passasjerene
(ODD ROAR LANGE): Fredag 10. august skulle flyet fra Norwegian ta av fra Gatwick og fly passasjerene til Gardermoen. En flytur på to timer.
Det skulle bli en uforglemmelig reise. For turen tok hele 13 timer. Der informasjonen, servering, service og oppfølging har sviktet.
Hele 58 av dem har skrevet under på et brev som retter knallhard kritikk mot Norwegian. Selskapet anklages for gjennom flere timer å servere feilinformasjon, for unødvendig å holde passasjerene innestengt i kabinen, for å la besetningen opptre ufint, og for manglende matservering, skriver Aftenposten.
Passasjerene ber om både en beklagelse og en betydelig kompensasjon fra Norwegian.
Skjer ikke dette innen svarfristen på seks uker, vil de rette erstatningskrav på opptil 5000 euro (ca. 50.000 kroner), pr. passasjer via EU-organet som håndterer flypassasjerers rettigheter, forteller avisen.
Dette er listen over alt som gikk galt:
- Flyet skulle gått fra London kl. 12.10. (13.10. norsk tid)
- Midt under boarding kl. 13.55. ble gaten flyttet til en annen kant av Gatwick.
- Folk ble sittende om bord nesten til midnatt, ifølge det de ble fortalt på grunn av tordenvær, kø på rullebanen, skifte av besetning og fordi passasjerer ønsket å forlate flyet.
- Ingen fra Norwegian var ifølge passasjerene på plass da de landet i Oslo kl. 02.
Unnvikende svar
Aftenposten har bedt Norwegian svare på om de bestrider noen av påstandene i brevet. I svaret Aftenposten får tilsendt fra kommunikasjonsrådgiver Tonje Næss svarer Norwegian hverken på påstander eller anklager, men lover å ta brevet på alvor.