Nå blir det dramatiske endringer for norske cruisehavner

Slik vil de endre loven for å bedre kystforholdene

Cruisetrafikken kommer til å vokse de neste årene. Dermed også problemene - hvis ikke det blir snarlige endringer. Og de kan komme fortere enn mange tror. Foto: Odd Roar Lange

(ODD ROAR LANGE):  Havne- og farvannslovutvalget vil forenkle lovteksten i den norske havne- og farvannsloven og å ta hensyn til den rivende teknologiske utviklingen som har vært, og som kommer, innen maritim sektor, klima og miljø.
Utvalget, som har vært ledet av advokat Kristin Bjella kommer med forslag som vil bety dramatiske endringer for norske havner, og dermed for cruisetrafikken.

Mister ansvaret

Utvalgets flertall foreslår blant annet endring i ansvar og myndighet når det gjelder sikkerhet og fremkommelighet i farvannet. Det foreslås at ansvar og myndighet som hovedregel legges til staten, mens kommunene har myndighet i havneområdet. Som en konsekvens av forslaget er det foreslått å fjerne den kommunale anløpsavgiften, skriver utvalget i sin innstilling.
Videre foreslår utvalget at reguleringen av losordningen tas inn i havne- og farvannsloven, slik at man samler regulering av statens tjenester for å ivareta sikkerhet i farvannet i en lov.

Cruisepenger til reiselivsutbygging

Utvalgets flertall foreslår å åpne opp for at kommunen som havneeier på visse vilkår kan ta utbytte fra overskudd i havnevirksomheten som kan benyttes til andre formål enn havnevirksomhet.

Vurdere innføring av ulike avgifter for å kunne finansiere naudsynte tiltak for å handtere
turismen med særleg fokus på utfordringane i Geiranger
— Kommuneplan for Stranda kommune 2018 – 2030

Norske havner og turistdestinasjoner har vært under stadig større press de siste par årene. Press fra cruiserederier som ønsker å bruke gratis norske naturopplevelser til inntektsbringende reiselivsaktiviet. Og press fra lokalbefolkning som med bekymring ser overturisme og forurensing bli en del av sommerhverdagen. Geiranger i Stranda kommune i Møre og Romsdal har blitt trukket frem som «sannhetsbevis» på mislykket cruisesatsing. Og det knytter seg derfor stor spenning til Stranda kommunes nye kommuneplan for 2018-2030. 
Det er overraskende å se hvor lite fokus det er på cruise- og turistproblemene i kommunen i høringsutkastet. Der fokuset er på krav ny ny teknologi, økt turisme, ingen forslag om krav til begrensninger i antall cruiseskip/passasjerer mm. 

Andre forslag fra havne- og farvannslovutvalget

  • Berørte kommuner skal høres og dere innspill skal vektlegges ved statens myndighetsutøvelse.
  • I tillegg til fartøyets eier, kan fartøyets reder holdes ansvarlig ved ulykker og andre hendelser i farvannet.
  • Ingen særskilt bestemmelse om mottaksplikt i havne- og farvannsloven.
  • Kommunen kan gi forskrift om midlertidig begrensning av anløp til havn når det er nødvendig fordi lokal luftforurensning overskrider tillatt nivå.
  • Krav om organisatorisk skille mellom kommunens myndighetsutøvelse og dens havnevirksomhet.
  • Departementet gis myndighet til å regulere havnens forvaltning av havneinfrastruktur og havnetjenester.
  • Ingen hjemmel til å kreve kystavgift eller gebyr for kontrolltiltak og tilsyn.
  • Innføring av overtredelsesgebyr.

Utvalgets forslag er fremmet i NOU 2018:4. Du kan lese hele forslaget her: Sjøveien videre – Forslag til ny havne- og farvannslov.