7 feil nordmenn gjør på charterreiser
Unngår du disse så vil neste feriereise bli veldig mye bedre.
Dersom du vil vite mer om de ulike temaene så kan du bare klikke på lenken og lese mer.
1) Du bestiller på feil all inclusive
All inclusive har fått en negativ betydning for mange. Noe er berettiget, men ikke alt. Dersom du velger all inclusive så må du sjekke hvor resorten ligger. Noen ganger ligger stedet rett og slett langt utenfor allfarveg. Selv om du har betalt for all mat og drikke kan jeg varmt anbefale at du tar noen av måltidene utenfor portene. Både for å støtte den lokale tavernaen - og for å gi den noen andre opplevelser.
2) Du glemmer at du er gjest
Ja, da. Jeg vet at du har betalt for deg. Men det gir deg ingen rett til å oppføre deg som denne idioten. Vær høflig, vær ydmyk, vær slik en gjest skal være når gjester er på besøk hos deg og ditt hjemsted. Dersom du er misfornøyd med noe så ta det opp så fort som mulig, og på en høflig måte. Dersom ikke den stedlige representanten for charterturen kan hjelpe deg må du snarest kontakte hovedkontoret. Sørg for god dokumentasjon.
3) Du "glemmer" reiseforsikring
Det er selvsagt fint at du har med deg til EØS-helsekort. Men det er toppen på galskap å reise uten reiseforsikring, selv om reiseforsikringen ikke dekker alt. Dette er Norges beste reiseforsikring.
4) Du bestiller på feil tidspunkt
Visste du at de billigste sydenturene finner du via nettsider når sola skinner på de best befolkningstette stedene av landet. Dersom du ønsker å pakke reisen selv, ved å kjøpe hotellrom og flybilletter hver for seg, så bør du vite hvilken tid det er mulig å få tak i de billigste flybillettene.
4) Du havner på feil hotell
Å jakte på det beste hotellet er en jakt som krever tid og erfaring. Men du kan bruke andres erfaring. Du bør sjekke referanser via både via tripadvisor, hotels.com og gjerne på nettsiden til charteroperatøren. Jeg har - med hell - bruk appen (ikke nettsiden) til Hotels.com for å jakte på gode hotell. Har du forresten tenkt over at du kan bo via airbnb også når du velger et charterreisemål. Kjøp flybillett via charterselskapet og prøv deg som leietager via en privat utleier.
5) Du glemmer utløpsdatoen på passet ditt
Visste du at noen reisemål krever at passet ditt er gyldig flere måneder etter hjemreise? Dette må du vite om passet ditt før du reiser av gårde. Husk at pass og billett må ha identisk navn. Dersom du har giftet deg (eller skilt deg) og skiftet navn så må du uansett huske å bestille billett i samme navn som du har i passet.
6) Du tror at Tyrkia er en del av EU
Visste du at du må ha visum for langtidsreise til Tyrkia? Dette kjøper du via denne nettsiden, og det må gjøres før du reiser - ikke ved ankomst i Tyrkia. Du bestiller, betaler og printer ut visumet selv. For norske statsborgere kreves ikke visum til Tyrkia (for reiser opp til 90 dager) men passet må være gyldig i 6 måneder etter innreise til Tyrkia. Er du statsborger i et annet land skal du kontakte den tyrkiske ambassaden i Oslo.
7) Du beslaglegger strandstolen før du trenger den
Hvilken strandtype er du egentlig? En av de som irriterer andre turister mest er de som løper ned til stranden eller bassengkanten for å okkupere strandstoler før andre har fått gnidd søvnen ut av øynene.
- Turistene bør bli flinkere til å ta hensyn til lokalbefolkningen, og ikke bare til hverandre, råder Karianne Kristiansen Lund, som driver Gran Canaria Ferieboliger i Arguineguin på Gran Canaria.
- Vi har måtte innføre forbud mot å legge ut håndkle på solstoler for å unngå at morgenfulger okkupere disse før man skal ta dem i bruk. Ellers er nordmenn stort sett flinke til å ta hensyn til hverandre.
Om The Travel Inspector:
Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.
Og er også ansvarlig for reisereportasjer og nyttige reisetips på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet og Aller Media.