Ufrivillig matteater

Å starte ny restaurant er sikkert ikke enkelt. Men det lønner seg å trene før gjestene kommer.

Molde har fått sin første Thai-restaurant. Og spenningen knyttet til Lamphong Thairestaurant i Romsdalsgata er større enn hva som er vanlig i en liten norsk småby. Fordi byen har slitt med kvaliteten på de eksisterende restaurantene, og en ny og god restaurant ville blitt omfavnet med stor glede.

La meg ta konklusjonen først som sist: God mat, greit prisnivå, serveringen ble et ufrivillig matteater. I alle fall ble det mye latter for oss. Oppgitt latter, kanskje. Det ble litt for mye teaterfølelse, og vi lurte hele tiden på: hva blir det neste...?

Vi hadde heldigvis godt humør og tok det hele med et smil: ellers ville det vært ille.

Tre voksne og ett barn bestilte to forretter på deling og tre hovedretter på deling, pluss en barnemeny.

Samt tre mineralvann og en flaske farris.

Mineralvannflaskene (1/2-liter) ble satt på bordet med korken på, uten at de ble skjenket i glassene. Farrisen var byttet ut med vann fra springen (fordi det var utsolgt for Farris, fikk vi opplyst etter å ha måtte spørre om om dette).

Etter akseptabel ventetid kom maten. Alt sammen. På en gang. Hovedretter og forretter i samme serveringrunde. Der den ene forretten faktisk ble satt på bordet helt til slutt.

Jeg:  -Hvorfor kommer hovedretten før forretten?

Servitør: - Det stod sånn i den rekkefølgen på bestillingslappen fra den andre servitøren?

Jeg: - Men det pleier vel å være vanlig å få forretten før hovedretten.

Servitøren: - Eh, ja....

 

Tilleggskommentar til serveringen: Ingen oppfølging som sjekket om vi var fornøyd med det vi hadde fått. Ingen tilbud om å kjøpe kaffe eler dessert. Dumt, for her gikk de glipp av mersalg.

 

Så til selve maten: Den smakte godt, var variert, ok presentert og med rikelige porsjoner. Med tanke på at prisene lå fra 120 til 150 kroner for hovedrettene så er dette ingenting å klage på.

Men et lite tips til slutt: Høylydt krangling på kjøkkenet er dumt når det bare er et forheng som skiller kjøkkenet fra restauranten :-)

Konklusjon 2: Vi prøver oss nok igjen. Men  lar servitørerne få trene litt først :-)