7 tips for å skrive en perfekt anmeldelse på Tripadvisor
Tripadvisor er blitt reiselivets største guidebok. Men hvordan skriver du anmeldelser på riktig måte?
Over 225 millioner anmeldte attraksjoner, restauranter og overnattingssteder. Ros helt opp i skyene, og slakt helt ned i kjelleren. Skrevet av brukerne og gjestene - ikke av erfarne eksperter. Tripadvisor er blitt reiselivsbransjens nye og livsfarlige vaktbikkje. I følge A-magasinet er norske steder anmeldt over 300 000 ganger. Og hver måned er 340 millioner mennesker, verden over, innom Tripadvisor.
En tøff jobb
Kommer et hotell eller spisested dårlig ut på Tripadviser så er det en krevende jobb å komme tilbake igjen. Jeg tror at de fleste negative kommentarer er vel fortjente fortjent. Selv om de oppleves som ufortjente - av de som jobber der.
Derfor er et både viktig og rettferdig at dine vurderinger er riktige - og du skal gi stedet en sjanse til å ordne opp før du kjører i gang med slakterkniven. Ellers kan du lett ende opp som et nett-troll.
Syv tips
* Tenk over om dine forventinger er i tråd med det som ble lovet
* Ta opp klagen muntlig i resepsjonen/til servitøren
* Vær ærlig
* Ikke oppfør deg som et nett-troll
* Skriv anmeldelsen etter at den verste irritasjonen/skuffelsen har gitt seg. Du sender vel aldri eposter når du er forbannet, gjør du?
* Ta også med det som er positivt. Det gjør anmeldelsen din troverdig. Last gjerne opp et bilde som du selv har tatt.
* Husk å dele anmeldelsen din på sosiale medier. Så kan vi andre få gode tips eller advarsler før vi ender på samme sted som deg.
Slik klager du før du skriver
Dersom du er på et overnattingssted, spisested eller fly som ikke innfrir forventingene så kan det også skyldes at du hadde for høye forventninger...
Ta deg et måltid, få blodsukkeret i balanse og kjenn etter om du fortsatt er like irritert/misfornøyd. Dersom svaret er ja så skal du si i fra til de som jobber på stedet så fort som mulig. Gi dem sjansen til å rette opp feilen. Dersom de gjør det så er jo alt i skjønneste orden.
Hvis ikke så kan du ta det med i din anmeldelse på Tripadvisor, slik at andre gjester slipper det samme problemet som deg. Ikke ta ut all frustrasjonen på Tripadvisor over et manglende håndkle. Slike bagateller regner jeg med at du håndterer i resepsjonen.
Lag din egen konto
Dersom du ikke har egen konto på Tripadvisor så kan du ordne deg en her.
Fikk du med deg disse?