Tips til glede og irritasjon

Den siste uka har jeg jobbet med reisetips. Med å systematisere opplevelser fra mange reiser slik at de kan komme til nytte for andre. Tipsene blir presentert på nettsida kortreist.no. Her kommer en serie tips i tida fremover.

Dette gjelder ting jeg vet om hotellbransjen, leiebilfirmaene, charterselskapene, flyselskapene osv som de egentlig ikke vil at du skal vite.

Men det er ikke alle leserne som liker tipsene. De mener at jeg oppfordrer til juksing, til å klage på dårlige opplevelser selv om de egentlig ikke har noe å klage på, osv. Nå er det ve egentlig nok sutring og klaging i Norge. Og det er ikke den kulturen som trenger påfyll. Vi syter og klager på  mangt, men når det virkelig gjelder holder vil kjeft. Når restaurantene serverer på en dårlig måte, eller de gir deg dårligere mat enn du hadde ventet. Når hotellrommet ikke er skikkelig rengjort osv. Det er da du skal si i fra. Og det er da du vil oppleve en oppgradering.

Her er fem av tipsene.

Internettbooking

Søkemotorer som hotels.com og expedia.no har kontraktfestet plikt til å selge hotellrom til den aller laveste mulig prisen. De har reservert et antall rom på hotellene, men 48 timer i forvegen må de gi fra seg utsolgte rom. Derfor kan det være ledige rom selv om nettsidene viser noe annet.  På hotellsøkemotorer kan det også stå: ett rom ledig. Noe som får deg til å handle raskt av frykt for at det er fullt. Det er det ikke alltid grunn til. Kanskje har hotellbookingfirmaet reservert bare dette ene rommet.

Ring direkte til hotellet

Ring direkte til hotellet, ikke til felles bookingnummer for hotellkjeden. Hotellet har bedre oversikt over avbestillinger som er kommet direkte til dem. Dermed kan du finne ledige rom som ikke finens på nett.

Fullt betyr ikke utsolgt

Nettsider gir deg beskjed om at det er fullt. Det er neppe riktig. Det er alltid ledige rom til "gullkunder" eller til andre som har reservert rom, men som ikke trenger det allikevel. Kan du vente med bestilling til samme ettermiddag/kveld som du trenger rommet så vil det ofte dukke opp ledige rom. Noen ganger er det ekstra store rom som du kan til ordinær rompris.

Oppgradering

Dersom du ved innsjekking forteller at du har bodd på hotellet, og ikke var helt fornøyd, så vil du svært ofte oppleve at de oppgraderer til et bedre rom for å få deg fornøyd denne gangen.

Klage på rommet

Dersom du, etter å ha ankommet rommet, går tilbake til resepsjonen og sier at du ikke er fornøyd så vil oppgradering ofte være en sannsynlig løsning.

 

I tillegg finner du ytterligere fem her.

Har du noen tips du vil dele, så setter jeg pris på at de skriver i kommentarfeltet under. Skriv gjerne også dersom du opplever at tipsene er nyttige eller unyttige.