Sykkel-VM blir den store reiselivsbløffen
Det offentlige skal bruke minst 70 millioner kroner på sykkel-VM i Bergen. De tror det blir en reiselivs-boom. Jeg tror det blir en reiselivs-bom!
Rekk opp hånda alle som husker hvor forrige sykkel-VM ble arrangert.
(Svaret er i den ikke veldig kjente byen Ponferrada)
I beste fall vet du at det er i Spania.
Rekk opp hånda alle dere som husker hvor sykkel-VM i 2013 ble arrangert.
(Riktig svar er Firenze)
Kostbar jubel
Norge og Bergen skal arrangere sykkel-VM i 2017. Det ble kjent via en offentliggjøring fra det internasjonale sykkelforbundet (UCI) i dag . Like etter kunne vi høre en jublende bergensordfører Trude Drevland som drømte seg bort til en turistflom av de sjeldne.
- Nå skal Bergen bli verdens reiselivsnavle, og 300 millioner kommer til å følge sendingene. Det er en drøm, jublet Drevland.
Til TV-serretallene: Det gjør de neppe. Det er i beste fall potensielle seere - eller, om de refereres til årets seertall, så er svært mange av dem dobbeltseere som følger sendingen fra dag-til-dag.
Utover dagen har journalister ukritisk kastet seg på jubelbølgen. Og Drevland har i lokalavisa BT erklært seg som like ellevill sykkelfan som Branntilhenger.
Noen bør spørre hvordan de skal få noen effekt og ettervirkning utover selve idrettsfesten i noen dager.
Men i en sports- og medieverden full av store sportsarrangement til en hver tid så er det i beste fall naivt å tro at folk strømmer til Bergen på grunn av et sykkel-VM. Til tross for at det er en stor idrettsbegivenhet.
En fest
Joda, de aktuelle VM-dagene i 2017 kommer selvsagt til å bli en fest. En kjempefest. Med mange fulle hoteller og restauranter. Tilreisende journalister og sykkelteam skal både sove og spise. Der folk som Petter Stordalen og Bjørn Kjos kommer til å sope inn enda mer penger mens det offentlige må ta utgiftene.
Og - ettervirkningen kommer til å bli en flau affære. Slik den pleier å være for de arrangørene som tror at deres arrangement blir en stor reiselivssuksess i lang lang tid.
Det skulle ikke forundre meg om noen kommer til å regne om sendetiden til reklametid og dermed si at reklameverdien for VM er mange milliarder.
Jeg fulgte forberedelsene og pengestrømmen ut av sykkel-VM da Oslo arrangerte VM i 1993. Jeg var journalist som fulgte det hele for Dagbladet. Og det vi avslørte var en skitten maktkamp og fullstendig kaos og konkurser.
Ryddig, eller ikke?
Sykkelsporten er ikke blitt spesielt mye bedre siden den gang. Og Bergen bør skaffe seg like mange tallknusere som PR-folk foran VM. Ellers kan det bli en meget sur hverdag for bergenserne - etter VM.
Klart jeg unner bergenserne gleden av å få oppleve sykkel-VM i lokale gater. Jeg håper jeg får anledning til å se mesterskapet på nært hold. Det hadde vært gøy. Det gir stolthet og begeistring, og øker selvfølelsen. Selv om det spøkefullt kan tillegges at bergensere har et stort nok selvbilde allerede før VM i 2017 ...
Men med 70 millioner offentlige kroner burde det vært et minimum at det ble bygget anlegg som kunne brukes etter VM. Det skal det, i følge Drevland, ikke bli noe av. Bergen er en flott reiselivs-by, men effekten av VM kommer til å være like stor som for Ponferrada.
Null-effekt?
For effekten av redaksjonell omtale og tv-sendinger er ikke den samme som prisen av tilsvarende annonseplass. Verdien er av annonser er lik null dersom man ikke gjør et godt etterarbeide. Det samme gjelder redaksjonell omtale. Og det gjelder såvisst for idrettsarrangementer. For når sykkel-VV 2017 er over i Bergen så har de fleste allerede begynt å vende sine blikk mot arrangøren 2018!
Det kan lages en liste like lang som et middels norsk 17.-maitog når det gjelder tv-produksjoner som var lovet store turisttilstrømninger, men som floppet.
Jeg er redd sykkel-VM i Bergen kommer til å føye seg inn i den samme rekken. På VIP-plass til 70 millioner offentlige kroner .
Totalbudsjettet er på 150 millioner. Men kjenner jeg idretten rett så kommer det til å passere minst 200 millioner...
Jeg håper jeg tar feil!