Spår reiselavtrykk i solskinn
Norske reiselivstopper er bekymret for fremtiden. Det kommer de til å være – helt til de får rett.
Jeg har en i min omgangskrets, som uansett hvor bra været er mener at det kommer til å blir dårlig vær - snart. Det er alltid en sky i horisonten som kan bli til uvær.
Noen ganger har vedkommende rett. Som regel er det feil. Veldig ofte er det feil. Men dersom en spår dårlig vær lenge nok, så får en selvsagt før eller siden rett.
De siste årene har norske reiselivseksperter, både i NHO Reiseliv, Virke og Innovasjon Norge varslet lavtrykk over reiselivet her i landet. Det har slått feil.
Pessimisme eller optimisme?
Denne uka gjorde de det igjen – da prognosen for reiselivsåret 2014 ble lagt frem.
2012 ble spådd å bli et dårlig år – men ble bedre enn forventet.
Og som artikkelen i lenken viser: Det ble oppgang i stedet for varslet stagnasjon.
Reiselivsdirektør Per Arne Tuftin i Innovasjon Norge spådde en ny nedtur for 2013.
I denne artikkelen forklarer han hvorfor.
Men etter første halvår viser det seg at tallene ennå en gang er bedre enn den dystre prognosen. Nordmenn ferierer i eget land – mer enn før. De har fått øynene opp for at kortreiste ferier er veldig bra ferier.
Og NHO reiseliv bekrefter at nordmenn gjør at reiselivsnæringen ikke går så verst, selv om utlendingene sørger for en nedgang i internasjon turisme i Norge.
Ny servering
Torsdag denne uken serverte Per Arne Tufting følgende seks punkter i sitt foredrag under reiselivets høst-avspark i Oslo.
*Fortsatt usikker økonomisk situasjon i Europa
*Høyt kostnads- og prisnivå i Norge.
Kvaliteten på produkt, service og opplevelse må stå i forhold til prisnivå
*Varierende kvalitet og tilgjengelighet på norsk mat
*For liten markedsorientering
*For lite fokus på helhetlig opplevelser og reisemål
Jeg mener det mangler et vesentlig syvende punkt:
*Altfor liten fokus på nordmenn som feriegjester i eget land.
Lyse tider
Dessuten tror jeg at reiselivsnæringen er flinke til å tilpasse seg det internasjonale markedet. De strukturer seg godt, og mange har klart seg fint i en utfordrende situasjon. Og: de trenger optimistiske ledere som kan vise smarte veier gjennom terrenget. Ikke veien inn i en mørk hule.
Innovasjon Norge, Virke og NHO Reiseliv kan med fordel fokusere på hvordan man får enda flere nordmenn til norgesferiere - gjerne flere ganger i året.
Jeg mener at en selvsagt ikke skal underslå fakta når plusser og minuser skal legges frem. Men de siste årene har minusene blitt til plusser. Og da er det tid for selvsansakelse.
Vi har nemlig lyst til å reise i eget land, vi er vant til å betale det det koster, vi er glad i eget land og vi synes det er kjekt å oppleve norske reisemål på nært hold.
Jeg tror jeg har rett når også 2013 blir et bra reiselivsår i Norge. Og jeg ser konturene av at 2014 sannelig ikke blir noe dårligere. Med mindre vi graver oss ned litt for tidlig – og ser om det kanskje blir dårlig vær...