Kan dette magasinet skaffe flere turister?

bilde-kopi2.jpg

To turistkontor spleiser på ny lokkemat for turistene. Men da går det ikke an å bruke gammel hyllevare i matpakka.

Slik ser brosjyren ut. Foto: Odd Roar Lange

Samarbeid er eneste løsningen for å skaffe flere turister til Norge. Men da må må prestisjeprosjektene fungere. Og det er ikke det alltid at det gjør.

I slutten av mai kom magasinet Toppen av Fjord Norge - NORDVEST. Det første felles magasinet fra det som idag er to reiselivsdestinasjoner - men som om sju måneder er slått sammen til én. Destinasjonene Molde & Romsdal og Kristiansund & Nordmøre skal bli til Destinasjon Nordvest.

På 84 sider er årets Nordmøre og Romsdal presentert. Knappe 40 sider av dette er reklame. Det meste av resten er redaksjonell presentasjon. Noe er i blandingssonen.

Her kan du lese om datteren til eventyrer Stein P. Aasheim og Ragnhild Amundsen, Ingvill Aasheim (18), som er Romsdalens yngste fjelldronning, og lese to tresiders reportasjer om byene Kristiansund og Molde.

Her kan du lese hele magasinet på nett.

Den tidligere proffsyklisten Kurt Asle Arvesen deler sine fem beste sykkeltips, og de nasjonale turistvegene Trollstigen og Atlanterhavsvegen er selvsagt godt presentert. Den profesjonelle skikjøreren Asbjørn Eggesbø Næss viser frem vinterdestinasjoner, mens kortreistjournalist (og min gode kollega) Iver Gjelstenli presentere 10 gode grunner til å besøke Nordmøre og Romsdal.

Viktige besøksfyr er også med i magasinet. Det er veldig bra.  Og både sjøfiske og elvefiske er med i Magasinet. Jeg synes utvalgene av reisemål er bra, selv om det er lett å etterlyse både det ene og det andre - som sikkert kommer med neste gang.

IMG_0333

Jeg har tirsdag laget denne nyhetsartikkelen til rbnett i forbindelse med lansering av NORDVEST.

Senere på dagen har jeg lest gjennom magasinet, og studert det nøy. Det er dessverre ikke usannsynlig at jeg, som kjenner denne regionen veldig godt, er den av dem som studerer det aller best.

Dette burde vært et glanset magasin som fristet til lesing, igjen og igjen. Slik eksempelvis Norrøna Magasin eller Gardermoens Magasin 360 gjør (for å nevne to)...

Det er en svært spennende reiselivsregion. Med mange gode historier og muligheter til nye, flotte bilder. Men i stedet er det laget en traust og uspennende brosjyre som har fått navnet magasin.

Et magasin som har kostet en drøy halv million å produsere og der halvparten er finansiert av det offentlige i direkte pengestøtte.

Prestisje

Vi har siden i fjor høst ventet på det som skulle bli et skikkelig prestisjeprosjekt for de to kommende partnerne. Det var solgt inn som et skikkelig satsingsmagasin. Som trolig skulle bli på over 100 sider. Det ble brukt store og lovende ord. Fordi det er veldig mye bra å fortelle fra Nordmøre og Romsdal. Mye som bør være fristende for turister - og ikke minst for fastboende som kan reise i eget nærmiljø.

Magasinet, eller kanskje heller brosjyren - i glanset A4-format, holder dessverre ikke samme nivå som den reiselivsregionen den skal presentere.

Har du vært inne i et fjell? I en grotte. Slike grotter finner du veldig mange stede i landet vårt. det skulle undre meg om det ikke finnes en grotte eller heller der du er.

Når det gjelder bildene så er veldig mange av bildene hentet fra gamle arkiv. En rekke av dem er brukt utallige ganger tidligere. Det burde være helt unødvendig når man har så lang tid på forberedelser og produksjon.

Magasinet uttrykker ingen utstråling av eksklusivitet. Og reportasjene er oppramsende og ikke magasin-reportasjer. Trollstigen - slik det ser ut i magasin, men ikke i virkeligheten (th)

Trollstigen - slik det ser ut i magasin, men ikke i virkeligheten (th)

Hvorfor det heter Toppen av Fjord Norge (orddelingen) på forsiden, og reisemagasin for Nordmøre & Romsdal - Kristiansund & Romsdal er heller lett å begripe. Et sammensurium av destinasjonsnavn, etter min mening.

Magasinet mangler magasinets utrtykk. Det er altfor likt tradisjonelle reiselivsbrosjyrer, der samtlige bidragsytere må nevnes med romslig spalteplass. Slik informasjon bør finnes i en felles bookingplattform, ikke i magasinet.

Jeg synes at reiselivsmagasinet er som en ordinær reiselivsbrosjyre. Men en blanding av gammelt og nytt - bokstavelig talt. Jeg hadde håpet på noe bedre.

Kjenner du til noen som lager en ekstra bra reiselivsbrosjyre for deler av Norge? Send den gjerne til meg.

NB: I førsteutgaven av bloggposten har jeg kommet i skade for å kritisere bildemanipulering av et bilde fra Trollstigen. Bildet er ikke manipulert, og jeg har derfor fjernet avsnittet. Og  jeg beklager selvsagt feilen.