Jakten på en ektefelle - det er ikke lett
Det kommer til å bli dyrt, krevende og vanskelig. Men det kommer til å gå bra. Når reiselivet skal finne seg en ektefelle.
Destinasjonsselskapene i Norge er på frierføtter. Regjeringen har gitt beskjed om at firehundre selskap skal bli til 50. Ellers stenges statlige pengeoverføringer. OK, det er som når voksne sier at de unge får finne seg en kjæreste, et nytt sted å bo og sørge for egne inntekter.
I Møre og Romsdal er frierferden i gang. Og aller lengst er arbeidet kommet i kommende ekteskap mellom Destinasjon Molde & Romsdal og naboen i nord, Kristiansund & Nordmøre.
Navn og beliggenhet er underordnet, mener styrene i de to selskapene - som har hyret konsulentfirmaet Triangel Consulting til å kjøre prosessen i 2014. Til høsten skal alt være klart. Bryllup skal stå.
Navn og beliggenhet er ikke underordnet. Det er viktig - og bør avklares kjapt. Fordi usikkerheten fører til at mange av medlemmene og medlemskommunene er usikre på om de vil være med og hva de skal være med på.
Navnevalget
Jeg foreslår navnet Destinasjon Nordvest.
Fordi det er forståelig både på norsk og engelsk - og på nettsiden lett lar seg oversette til: visitnorthwest
Og det fungerer når man en gang - om noen år - skal slå seg sammen med Sunnmøre og Nordfjord.
Og, jo nærmere man kommer hovedsetet i FjordNorge, jo bedre er det.
Jeg tror hovedkontoret kommer til å havne i Kristiansund - mens det burde ligge i Molde. Fordi Molde, bokstavelig talt har kortere linjer til Sunndal, Rauma og Åndalsnes, og til Sunnmøre og Ålesund.
Dette er viktige samarbeidspartere. Og reisevei er viktig. Særlig hvis den er kort.
Samarbeidet i Møre og Romsdal burde vært forbilledlig. Fordi det er et lite fylke - både i antall og geografi. Men samarbeidsklimaet er foreløpig kjølig. Av mange og litt kompliserte grunner.
Derfor bør ikke prosessen bli for langdryg, og derfor bør ekteskapet gjennomføres raskt - uten at alle skal høres like mye og like lenge. Den forestående sammenslåingen har vært kjekt i årevis. Og den som ikke har klart å gi sine meninger til kjenne til nå de har det neppe heller. Eller - de er negative.
Lang navneliste
Dette skriver Triangel Consulting på Facebook:
"Arbeidet med å skape et nytt destinasjonsselskap for Nordmøre og Romsdal er startet. Målet er at vi skal samle alle ressursene i et nytt, sterkt og samlende selskap, og stake ut en ny kurs for morgendagens turister.
Selskapet skal bli en «markeds- og utviklingsavdeling» for reiselivet i hele nordfylket. Vi trenger derfor tydelige signaler fra næringen når det gjelder hvilket fokus selskapet skal ha. Hva skal fremtidens visjon og profil for opplevelser her være? Hva skal gjestene identifisere regionen Nordmøre og Romsdal med? Navn og formål er også viktige spørsmål i prosessen? Hva skal være satsingsområdene? Hvordan bør utviklings- og markedsføringsoppgavene organiseres?
Disse spørsmålene og mange flere ønsker vi å finne svar på gjennom prosjektet og vi trenger dine tilbakemeldinger og innspill!
Bruk gjerne representantene i samarbeidsgruppa til å legge frem dine innspill i møtene – eller kom med innspill direkte her på facebook-siden.
Samarbeidsgruppa består av: Ida Elisabeth Dønheim - Thon Hotel Vårsøg, Eystein Opdøl – Renndølsetra, Stian Røsand – Håholmen Havstuer, Terje Nakken – Kviltorp Camping, Kristine Rønning - Hotel Aak, ,Håvard Utheim – Norsk Gåsehud, Roger Bach – Astoria Hotell Kristiansund, Anne Stine Mathisen – Contrast Adventure,Jon Arild Birkeland – Rica Seilet, Didrick Ose - DID Adventure,Ola-Elias Åndal - Grand Hotel Bellevue, Stein Lindseth Olsen - Ski Romsdal, Ann Jorunn Sandøy - Øyriket i Romsdal, Quirien Von Oirschot - Bjartmars Favorittkro, Ann Elisabeth Gjeldnes - Gurispelet, Hilde Stenmark - Romsdalsmuseet
Prosjektveiledere i prosessen er Jan Sverre Sivertsen og Annelin Henriksen fra Triangel Consulting. Prosjektansvarlig er Roar Harsvik. Alle innspill mottas med takk!"
Gi gass
Flertallet blant medlemmene i selskapene har sagt ja til å starte prosessen mot sammenslåing. En håndfull har vært kritisk.
Det er bare å kjøre på.
Legg frem skissen over hvordan det nye kartet skal bli.
Trolig blir hovedkontoret i første omgang plassert i Kristiansund, med markedssjef i Molde og produktsutvikler i Rauma. I ett par år - før man kan si det som det er: modellen med desentralisering er ikke fruktbar og den er for dyr. Vi må sentralisere.
Jeg mener at det kan gjøres fra dag èn. Og: det er lettest med base i Molde.
Fordi det er nær hovedkontoret til fylkesadministrasjon og Innovasjon Norge - og midt mellom Rauma, Sunndal og Kristiansund.