er dette en reiselivsmesse?
Årets første reiselivsmesse er over. Publikumssuksess, målt i antall besøk. Men hvor lenge ble de der? Og, ble det noen handel? Jeg syntes det ble veldig mye annet enn reiseliv.
Aller først noen nøkkeltall fra årets reiselivsmesse på Telenor Arena: Fredag, 6.800 personer Lørdag, 17.300 personer Søndag, 17.100 personer Totalt besøkende 41.200 personer
De fleste journalister besøkte messa på fredag formiddag. Da var det pressetimer, og arrangørene anstrenger seg selvsagt for å lage action og attraksjoner på sine stands slik at det er nettopp den som kommer på tv og i aviser. Jeg har selvsagt selv falt for fristelsen mange ganger til å rapportere fra disse presseeventene (jeg kommer sikkert til å gjøre det senere, også). Men svakheten er at det ikke er slik messa fremstår når publikum opplever messa de to påfølgende dagene.
Da ble de istedet tatt i mot av utstillere i trange lokaler, og med en reiselivsmesse som hadde slått seg sammen med Lifestylenorway. Og det ble mye hummer og kanari, for å si det mildt.
Her er det kort mellom tilbud om brystforstørrelser på den ene siden og reiser med Jomfrureiser på den andre. Lambourghini på en tredje side og snøscootersafari på den fjerde.
Jeg var på besøk på messa på rekorddagen på lørdag. Og mitt inntrykk er at forbedringspotensialet er stort. Jeg oppleve messa som rotete, trangt ved inngang/utgang, og med altfor mye som har altfor lite med reise å gjøre. Jeg tror det blir bedre neste gang…
Her er arrangørens oppsummering idag (skrivefeilene er ikke mine)
Den nye reiselivsmessen på Fornebu – ble en kanon suksess ! Elektrisk 17.mai stemning – All time high! Det har vært en fantastisk messehelg, med publikums besøk som slo alle forventinger, skriver arrangøren Merete Falch i sin pressemeldning i dag. “Svært mange av helgens utstillere har allerede reservert standplass for 2013. I tillegg har mange øvrige fra reiselivsbransjen som ikke har hatt stand i helgen – også booket plass for å sikre seg deltagelse neste år !
Telenor Arena leverte til vår fulle tilfredshet. Både beliggenhet, infrastruktur og fasiliteter svarte til forventningene.
OK. Vi er nok av litt ulik oppfatning, arrangøren og jeg. Og at det var mange innom dørene er bra for billettsalget. Men, det var mange som forlot messa tidlig. Og dèt er et dårlig tegn.
Men bevares. Det var også lyspunkter. Jeg like veldig godt det nord-norske samarbeidet. Utmerket. Flott at så mange ulike aktører slår seg sammen.
Og gratulerer til Akevittruten som vant for beste stand.
Ellers la jeg merket til at Hurtigruten gjorde de godt. Salget gikk unna og NRK2-sendingen sender Hurtigruten i medvind.
Her er fra pressemeldingen fra arrangøren før messestart.
“Ny reiselivsmesse på Fornebu 13. – 15. januar får Norges Varemesse en konkurrent i messearrangøren K2 Marketing ved Merete Falch og Kristin Nydahl. Messen vil finne sted på Telenor Arena og målet er 25 000 besøkende. Arrangørene har ingenting vondt å si om messen som finner sted på Lillestrøm, men mener konkurranse er bra. Nydahl sitt mål er å presentere de kjente i bransjen, men også la nisjeaktørene få albuerom. – Det er viktig å vise frem det unike og vi vil gjøre det på vår måte. Jeg vil påstå at messen vår i januar vil bli årets happening i reiselivsbransjen. Nydahl og Falch samarbeider med Niels Høegh for optimal markedsføring av messen. Han mener at man bare kan ta en ledende posisjon i en konkurransesituasjon ved å differensiere seg.”