En 120-åring på reise
Hva er det som får en 120-åring til å fremstå like viril så da hun ble født? Det må jeg finne ut.
Derfor er jeg ombord når "MS Kong Harald" i dag kaster loss fra Piren i Trondheim med retning nordover. På dagen 120 år - men noen timer - etter at kaptein Christian With tok den første skuta nordover - og sørget for at Norge fikk sin nye livsnerve - sin Riksveg nr 1.
Til glede og besvær
Hurtigruten lever altså i dag, som ett rederi isteden for flere slik det var i en periode, og er riktignok sterkt subsidiert av staten, fordi staten kjøper transporttjenester av Hurtigruten og dermed også sørger for at den er en hovedpulsåre for livet på i alle fall den nordligste delen av strekningen.
For norsk turisme er den også et signalprodukt som er svært viktig.
En 11-dagers rundreise Bergen-Kirkenes t/r har hvert år ca 10 000 turister som tar hele reisen. I tillegg kommer de mange hundretusen passasjerene som bruker den til kortere strekninger. Og selvsagt all varetransporten mellom anløpsstedene. Nedleggelse eller reduksjon av Hurtigruten har vært foreslått mange ganger. Men heldigvis like ofte avslått.
To glade fyrer. Frode Alnæs klar for scenejobb i Trondheim.
Kortreist
I år satser Hurtigruten også på kortreiste turer. I sommer gjennomfører Hurtigruten 120-års jubileumsturer. Jeg synes de burde vært tålmodig og spart selve jubileumsbegrepet til 125-årsjubileet, som faktisk er et jubileum... Men, det er alltid en grunn til å feire Hurtigruten :-)
Men rederiet, som flytter all aktivitet til Tromsø i disse dager, lever videre. Og derfor kan vi oppleve en ny sommer på de åtte skipene som seiler langs kysten.
Fest på kaia
I dag var det fest og musikk på Piren i Trondheim. Det var ikke vinsjan på kaia vi hørte, men musikk. Der både "MS Vesterålen" og "Kong Harald" møttes i morges. Vesterålen stakk sørover før Frode Alnæs, Halvdan Sivertsen og flere andre underholdt på scenen på kaia. Og masse publikum på kaia kunne vinke farvel da "Kong Harald" kastet loss og satte kurs nordover i formiddag.
Livet om bord
Mens tyske, franske, italienske, spanske, engelske - og selvsagt norske - passasjere fotograferer fra dekk nummer sju, leser bok på dekk nummer fire, handler litt i suvenirbutikken (på samme dekk) eller slapper av i en av salongene rundt om på skipet.
Og selv om det kalles Hurtigruten så er det heldigvis ikke om å gjøre å komme seg raskest mulig nordover. Derfor har vi nettopp seilt indre leia langs Nord-Trøndelagskysten på vei mot Rørvik.
En vakker reise - og jeg anbefaler at du har med et kart, eller reisebok eller en ipad hvor du kan følge med på kartet og lese litt om stedene underveis.
Snart venter Folla, hvor hurtigruteskipet St. Svithun forliste etter en grusom feilnavigering 21. oktober 1962. 41 personer omkom!
I dag er heldigvis været bedre og navigasjonsutstyret bedre. Vi kommer oss helt sikkert trygt til Rørvik i kveld.
Og: Til ribtur på Saltstraumen i morgen. Jeg gleder meg :-)