Du får bestemme hvordan reiselivs-Oslo skal se ut

Y24A2604.jpg

For ni år siden fikk reiselivs-Oslo ny logo. Nå skal den byttes ut - og du får bestemme.

Sommerstemning på Grünerløkka i Oslo. Foto: Odd Roar Lange

Hva er det første du tenker på når det gjelder Oslo?

Vikingskip?

Neppe.

Sjefen i Visit Oslo, Bente Holm, la i forrige uke frem planene for hvordan den nye logoen skal endres. De lar det nemlig bli opp til alle som liker Oslo og som bruker byen å få være med på endringen. Nå skal vikingskip-logoen bort.

Det vil si, det er profesjonelle som skal få utforme de nye logoforslagene. Og de skal være klare i juni.

Deretter blir det opp til deg og meg - og alle de andre som ønsker - å bestemme hvilken logo som skal vinne.

Her kan du lese om prosjektet og prosessen.

 

Et dristig prosjekt. Og forhåpentligvis en vellykket prosess på veien til en ny logo når vikingskipstevnen når skal byttes ut.

Visit Oslo har invitert brukerne av facebook, twitter og instagram om å sende inn bilder merket #diggeroslo

Disse bildene skal - i tillegg til den egenverdien det er å få delt mange bilder fra Oslo med #diggeroslo - også brukes til å gi designbyrået Brandlab inspirasjon til hvordan den nye logoen skal se ut.

Deretter skal brukerne får stemme på sin vinner. Og Bente Holm lar altså andre få det siste ordet. Kreativt og spennende.

Oslo i tet

Visit Oslo har i flere år vært i tet når det gjelder å bruke sosiale medier. Dette blir å ta bruken og brukerne enda et skritt lenger. Og jeg synes det er veldig bra. Fordi designerne kan gi reiselivet det løftet de trener i riktig retning. Design har vært undervurdert av alt for mange - alt for lenge. Spesielt innen reiseliv. Her kan du lese hvordan klesdesigner Trude Nistad tar i bruk design for å skaffe flere gjester til sin by.

Jeg tror Visit Oslo er på sporet av noe helt riktig. Og jeg ser med spenning frem til resten av prosessen. Frem til Oslo får en ny logo.