Derfor er det cruisekrise i Molde

bilde-kopi-3.jpg

Cruisetrafikken til Molde synker som en stein. Cruisesjefen er avslappet. Det er ikke til å tro.

Vintercruise i Molde i februar. Ett av alt for få skip i 2014. Foto: Odd Roar Lange

Når antall gjester i cruisebutikken reduseres med 40 prosent på fire år er det ikke lengre mulig å sitte rolig i båten.

Vanligvis synes jeg det bra med optimisme. Fordi det er smittsomt, og det gjør hverdagen lettere. Men, positivitet kan fort bli naivitet. Og skjæringspunktet er definitivt møtt i saken om cruisefallet i Molde.

Cruisesjefen synes alt er helt fint. Det er ikke til å begripe.

Dystre tall

I 2010 hadde Molde 51 cruiseskipbesøk. I 2014 blir det 31.

Mens 213 anløp er meldt til Geiranger og Hellesylt. Ålesund er den store cruisevinneren blant de tre største byene i Møre og Romsdal med 131 meldte anløp i år. Kristiansund får 22 besøk. Ikke la dere lure av lave tall i Kristiansund. Det har vært jobbet målrettet og knallgodt. I fjor var det 15 anløp. Det øker for hvert år. Flott

Ragnar Heggdal er administrativ leder i "Cruisedestinasjon Molde & Åndalsnes". Og sier følgende til Romsdals Budstikke:

-Det er ingen grunn til bekymring. Tvert om er det grunn til optimisme. Cruisetrafikken til Norge er gått opp. Og hvis vi ser cruisetrafikken til Molde og Åndalsnes i sammenheng så har den gått opp. Vi ser dem som én havn.

(…)

-Min oppfordring er at vi ser på cruisetrafikken over tid. Vi må dessuten ikke se oss blinde på antall skip. Vi må også se på størrelsen på dem som kommer. I år får Molde f.eks besøk av et digert et. Med nærmere 4000 passasjerer om bord. Så sjøl om antall skip går litt ned eller stagnerer så er det ikke sikkert at antall passasjerer gjør det, sier Ragnar Heggdal.

Hva skjer?

Cruisetrafikken til Molde stagnerer ikke. Den synker som en stein.  Det er krise. Og hvis Molde vil være en attraktiv cruisehavn i fremtiden så hjelper det ikke med fornøydhet når alle andre ser at det er veldig ille.  Og for å ha nevnt det: ikke en gang de største skipene kommer til Molde i år.

Sommeridyll i Molde. Med cruiseskip på havna. I år blir det altfor få slike - og da snakker jeg om skipsanløpene. Foto: Odd Roar Lange

Åndalsnes hadde i 2009 28 anløp. I år kommer 59 skip til Rauma. Molde og Rauma har havnesamarbeide slik at rederiene betaler bare én havneavgift selv om de anløper både Molde og Åndalsnes på samme cruise.

Det vil si at Molde ikke en gang beholder havnavgiften, men må dele den.

Tallmagikere kan dermed få det til å se bra ut for Molde dersom en slår sammen besøkene for de to havnene. Men for Molde nærmer det seg altså krise. Og årsakene er flere, samtidig som det ikke er noen som tar debattene offentlig.

Hvor blir det av ny turistsjef?

For det første har destinasjonskontoret i Molde og Romsdal  nærmest ligget med brukken rygg det siste halvannet året. Uten ledelse og styring. Og fremfor alt: med svært liten aktivitet.  Nyansatte har blitt satt til oppgaver de i utgangspunktet ikke skulle ha, ledelsen har vært  borte uten at styret har maktet å ansette en ny turistsjef.

 

At ikke eierne har slått i bordet for lenge siden er for meg en gåte.

Og det ser ikke ut til å bli noen løsning før destinasjonskontorene i Molde og Kristiansund slår seg sammen. Tidligst til høsten 2014.

Når jeg tidligere har etterlyst tempoøkning i prosessen har det først og fremst handlet om at destinasjonsregionen Molde og Romsdal bare såvidt holdes flytende. Og det blir tungt å snu dette.

Jobber ikke som lag

For det andre har salgsarbeidet med å få cruiseskip til Romsdal vært ledet  med salgs- og markedssjef fra reiselivskontoret i Åndalsnes. Det er turistsjefen her som har reist til store cruisekonferanser verden over - på vegne av Molde og Åndalsnes.

 

Raumabanen er blitt turistenes favoritt. Foto: Odd Roar Lange

Det ser ut som et lag - på papiret. Men virkeligheten er ikke slik. Det jobbes individuelt.

For det er forståelig og opplagt at turistsjefen i Rauma har et større hjerte for å få opp besøkstallet i egen kommune. Fordi høye besøkstall er avgjørende for å få beholde jobben og kontoret.  Alt dette fremfor økt besøk i nabokommunen, som ved flere anledninger har opptrådt arrogant i forhold til "lillebroren" som nå er i ferd med å bli cruise- og turistorebroren.

Samarbeidet mellom reiselivslaget  i Rauma og NSB har vært godt i flere år. Og de to har flere ganger sittet sammen ved forhandlingbordene for å få cruiserederiene og reiseselskapene til å besøke Romsdal.

Salgsargumentet for Åndalsnes er besøk til Trollstigen og togtur med Raumabanen.

Salgsargument for Molde er opptreden av leikarringen og busstur til utsiktspunktet Varden.

Selv de mest moldepatriotiske må være svært nærsynte hvis de ikke ser hvorfor Rauma foretrekkes.

Hvem vinner?

Dersom Molde skal få økt cruiseturisme er ikke et varslet ordfører-initiert idédugnad nok. Det må etableres et godt og tydelig salgsapparat. Og det må skje fort, ellers ryker også 2015-sesongen.

Et annet spørsmål er selvsagt om marginal cruisetrafikk gir noe særlig penger i reiselivskassa dersom Molde ikke har attraksjoner som rederiene må betale for å oppleve.

Bussturer på gratisveier gir noen kroner til busselskapet og til guiden. Men det er småpenger.  Under oppseiling er tindesenter på Åndalsnes, nytt museumsbygg i Molde, og besøkssenter på Atlanterhavsvegen. Jeg tipper den første og siste attraksjonen er mest spennende for cruiseturistene. Dersom det ikke skjer noe veldig raskt så vil ordføreren og cruisedirektøren i Molde stå igjen på kaia når de siste cruiseskipene legger fra kai.

Molde er på defensiven - og det er cruisekrise i Molde.