Slik blir Hurtigrutens nye ekspedisjonsskip

Hurtigruten kaster seg for alvor inn i kampen om de internasjonale ekspedisjonsreisene.

Slik blie de nye ekspedisjonsskipene til Hurtigruten. Illustrasjon: Hurtigruten/Rolls Royce / NTB Scanpix

Hurtigruten og Kleven Verft i Møre og Romsdal har inngått en intensjonsavtale om å bygge to nye hurtigruter som skal leveres i 2018 og 2019. Avtalen inkluderer også opsjon på bygging av ytterligere to nye skip.  Dermed vil Hurtigruten til slutt ha sju ekspedisjonskip i drift - dersom ikke det eldste av dem, MS Fram fra 2007, får nye oppgaver.

Milliarder til vanns

- Selv om det ikke skulle bli fire skip til slutt, vil dette være den største kontrakten vi noen gang har inngått. Vi har ikke lyst å gå inn på summene, men dette dreier seg om en kontrakt på flere milliarder kroner, sier Hurtigrutens konsernsjef Daniel Skjeldam til NTB. 
Etter det NTB erfarer skal hvert skip ha en prislapp på rundt en milliard kroner per stykk.

Satser på ekspedisjoner

Hurtigruten har i dag ekspedisjonsskipet MS Fram ute på ekspedisjonsseilaser. Den 8. mai kommer det ombygde ekspedisjonsskipet MS Spitsbergen i trafikk. I første omgang på norskekysten og i paralellseilas med MS Lofoten. Når MS Midnatsol senere skal klargjøres til rederiets tredje ekspedisjonsskip skal MS Spitsbergen settes inn i seilingsplanen til MS Midnatsol, slik at ruten langs kysten er fullt operativ.
- MS Midnatsol skal få noen ombygginger i forhold til lettbåtene (tenderbåter) og noen mindre endringer inne i selve skipet. Deretter skal skipet brukes på ekspedisjonsseilaser og har hele 638 sengeplasser. Mens MS Fram har "bare" 276 sengeplasser, sier Stein Lillebo, kommunikasjonssjef i Hurtigruten.

Nye navn

De fire nye skipene får trolig navn etter kjente norske polarhelter. Det er foreslått navn som MS Amundsen, MS Nansen og MS Sverdrup. 
Hva synes du om de nye navnene? Kommenter gjerne i kommentarfeltet nederst i artikkelen.


Yachtdesign

Skipene er designet av Rolls-Royce Marine i samarbeid med den norske yachtdesigneren Espen Øino.
- Dette er en intensjonsavtale. I det ligger det at vi går inn i sluttforhandlinger med Kleven nå. Skipenes design er ikke 100 prosent ferdigstilt, sier Skjeldam til NTB
Øino har tegnet noen av de største av de mest luksuriøse yachtene i verden.

Les også disse: