Sexbransjen utnytter norsk reiseliv
Slik kupper de nettsiden din. Men du kan enkelt du stoppe problemet.
Knapt en eneste seriøs aktør inne norsk reiseliv lar være å bruke sosiale medier i sin markedsføring. Men i motsetning til tradisjonelle medier der du har full kontroll over annonseflaten så er sosiale medier en arena der brukeren - og andre - også kommer til orde. Et minimum er at man har daglig kontroll over sine konti for å svare på innspill fra brukerne. Og ikke minst: får fjernet uønsket aktivitet.
Her har både Visit Norway og Trondheim reiseliv en jobb å gjøre. Antagelig mange andre også. Flere norske aviser har forlengst fjernet autofeeden fra sin nettfront - nettopp fordi "morsomme" lesere med falsk instagramkonto fant ut at de kunne legge ut pornobilder på nettavisene.
Men de to nevnte har åpnet sin facebook-feed slik at andre kan bruke hashtag #visitnorway eller #visittrondheim for at brukernes egne bilder skal kunne vises på nettsiden - åpenbart uten særlig god kontroll. Felles for dem begge er at sex- og pornobransjen har lagt ut bilder som er tagget med invitasjonstaggene.
Og de dukker dermed opp på nettsider hvor de ikke hører hjemme. Mitt tips: Ta tilbake kontrollen over dine sosiale medier ved ikke å tillate automatisk publisering av bilder. Og hvis du arrangerer konkurranser eller markedsaktiviteter der du åpner for dette må du sørge for at du har jevnlig (minst daglig) kontroll.