Sexbransjen utnytter norsk reiseliv
Slik kupper de nettsiden din. Men du kan enkelt du stoppe problemet.
Knapt en eneste seriøs aktør inne norsk reiseliv lar være å bruke sosiale medier i sin markedsføring. Men i motsetning til tradisjonelle medier der du har full kontroll over annonseflaten så er sosiale medier en arena der brukeren - og andre - også kommer til orde. Et minimum er at man har daglig kontroll over sine konti for å svare på innspill fra brukerne. Og ikke minst: får fjernet uønsket aktivitet.
Her har både Visit Norway og Trondheim reiseliv en jobb å gjøre. Antagelig mange andre også. Flere norske aviser har forlengst fjernet autofeeden fra sin nettfront - nettopp fordi "morsomme" lesere med falsk instagramkonto fant ut at de kunne legge ut pornobilder på nettavisene.
Men de to nevnte har åpnet sin facebook-feed slik at andre kan bruke hashtag #visitnorway eller #visittrondheim for at brukernes egne bilder skal kunne vises på nettsiden - åpenbart uten særlig god kontroll. Felles for dem begge er at sex- og pornobransjen har lagt ut bilder som er tagget med invitasjonstaggene.
Og de dukker dermed opp på nettsider hvor de ikke hører hjemme. Mitt tips: Ta tilbake kontrollen over dine sosiale medier ved ikke å tillate automatisk publisering av bilder. Og hvis du arrangerer konkurranser eller markedsaktiviteter der du åpner for dette må du sørge for at du har jevnlig (minst daglig) kontroll.
Du blir vanligvis ikke en god fotograf over natten. Men nå får du hjelp til akkurat dét.