Bruker 180 millioner på turistveger - og slik blir de nye perlene
Spleiselagene skal gjøre disse opplevelsen enda bedre for deg .
(Odd Roar Lange): Den "opprinnelige" Atlanterhavsvegen, som er en av 18 nasjonale turistveger i Norge, var på bare 8274 meter og gikk over åtte broer fra bygdene Vevang i vest til Kårvåg i øst. Vegen ligger langs den berømte og beryktede Hustadvika i Møre og Romsdal.
Senere ble den utvidet til hele 35 km og til å gå fra Bud i Fræna kommune til Kårvåg i Averøy kommune.
Og langs strekningen ligger en veldig fin avstikker til det fredede nasjonalparkområdet, Farstadsanden, hvor de tøffeste tør bade i havbølgene, mens de fleste nøyer seg med å ta fotturen ut til Nordneset fyr.
På fine dager er det hundrevis av mennesker som tar denne turen.
Nytt do på på plass
Statens vegvesen og Fræna kommune har inngått samarbeidsavtale om planlegging, bygging og drift av nytt servicetilbud på Farstadsanden. Målet er byggestart i 2018.
Farstadsanden er et populært turistmål og friluftsområde men det eksisterende toalettet på stedet er nedslitt, og parkeringsplassen ved den vidstrakte sandstranda er for liten.
Gjennom et spleiselag sørger Statens vegvesen og Fræna kommune nå for bedre parkering og et nytt toalett for besøkende til Farstadsanden. Med dette løftet blir Farstadsanden et nytt turistvegpunkt. Statens vegvesen står som eier av bygget, mens Fræna kommune har ansvar for drift av toalettet og forvaltning av friluftsområdet, skriver Statens vegvesen i sin pressemelding.
Millioner på veg
Regjeringen foreslår å bruke 180 millioner kroner på Nasjonale turistveger i 2017.
Satsingen på Nasjonale turistveger styrker det norske reiselivsproduktet med en særegen attraksjon der kombinasjonen av landskap, kjøretur, arkitektur og kunst frister bilturister til å benytte Norge som sitt feriemål. Samarbeidsavtaler med alle berørte fylkeskommuner sikrer god drift, vedlikehold og forvaltning av de 18 strekningene, forteller Statens vegvesen. Og fortsetter:
Snart ferdig
Tiltakene som planlegges fullført i 2017 er Bukkekjerka på Andøya, Ureddplassen på Helgelandskysten, Skreda i Lofoten og Ostasteidn i Ryfylke som bygges med fylkeskommunale midler.
Vøringsfossen ved Nasjonal turistveg Hardangervidda er en av Norges mest profilerte turistattraksjoner. Området rundt fossen har store mangler når det gjelder sikring, tilrettelegging og visuelle kvaliteter. Første etappe ved Fossli ble startet opp med lokale midler i 2015 og skal stå ferdig i 2017. Se de unike bildene fra prosjektet her.
Basert på lokalt finansieringsbidrag fra Oppland fylkeskommune og Vågå kommune, vil arbeidet med reiselivsikonet Gjende bli videreført med mål om oppstart i 2017. I tillegg er det lagt til grunn oppstart av prosjektene Jøl bru som del av Gamle Strynefjellsvegen, Brunstranda i Lofoten og Husøya på Senja.
Over fjellet
Flye 1389 på Valdresflye finansieres som et spleiselag mellom Oppland fylkeskommune, Øystre Slidre kommune og Statens vegvesen. Høsten 2016 startet arbeidet med framføring av en 6 km lang strømkabel. Det nye anlegget med servicebygg og parkering i dette høgfjellsområdet kan da startes i 2017 og fullføres i 2018.
Få med deg disse også
Audun Pettersen forlater jobben i Virke og returnerer til Innovasjon Norge Reiseliv – og sin gamle stilling