Forbrukerrådet gjør det enklere å klage til flyselskapet
Føler du at du deg maktesløs når flyselskapet ikke holder rutetidene? Det blir det nå slutt på.
(ODD ROAR LANGE): - Det skal veldig mye til for å nekte utbetaling ved teknisk svikt. Unntakt er feil på grunn av sabotasje og ukjente fabrikkfeil, sier Forbrukerrådet.
Flyselskapene skylder nordmenn store summer i erstatning for forsinkelser. Nå har Forbrukerrådet gjort det enkelt å klage, og håper det vil få flere til å kreve sin rett. Dette skriver Forbrukerrådet i en pressemelding.
Gode rettigheter
Flyrettighetene er gode, men kompliserte. Forbrukerrådets kalkulator for flyrettigheter gjør det enkelt å se hva du har rett til, og nå gjør den det også enklere å klage.
- Vi vet at folk velger å la være å klage hvis det blir for komplisert. Med vår kalkulator kan du ikke bare finne ut på hva du kan kreve ved forsinkelser og innstillinger, men du blir lenket rett til klageskjemaet hos det enkelte flyselskapet. Det håper vi vil føre til at flere vil få det de har krav på, sier regiondirektør, Roger Helde ved Forbrukerrådet i Midt-Norge.
Hvordan skal du klage?
Viktig påminnelse til passasjerene
I september2015 kom en viktig avklaring for alle som har opplevd å bli nektet standard erstatning for forsinkelser og innstillinger.
Det skal veldig mye til for å nekte utbetaling ved teknisk svikt. Unntak er feil på grunn av sabotasje og ukjente fabrikkfeil.
- Har du blitt nektet standard erstatning på grunn av teknisk svikt kan det lønne seg å klage på nytt. Skriv til flyselskapet direkte, og når du ikke frem kan saken gå til Transportklagenemnda, forteller regiondirektøren.
Her kan du lese om dommen:
Les mer om flyreiser:
Her er feilene som kan koste deg mye penger.