Dette skjer med Vy´s reiselivssatsing etter tog-tapet
Mistet togavtale - nå gjør de dette
(ODD ROAR LANGE): Svenskene skal kjøre tog på syv ulike norske jernbanestrekninger. Pris ble avgjørende for at SJ danket ut Vy. Men Vy lover allikevel full satsing på reiseliv.
-Vys reiselivssatsing pågår for fullt, uavhengig av hvilke togpakker vi vinner, sier Nina Hauge Schage, strategisk kommunikasjonsrådgiver i Vy etter at det ble kjent at svenske SJ har fått kontrakten om å drive togtrafikken på Dovrebanen, Rørosbanen, Raumabanen, Nordlandsbanen, Trønderbanen, Meråkerbanen og Saltenpendelen.
Dette er andre runde av konkurranseutsetting av togtrafikken i Norge. Og det var bare norske Vy og svenske SJ som var igjen i sluttfasen av konkurransen.
Fortsatt satsing
-Reiselivssatsingen på Romsdalen står ved lag. Vy jobber med både destinasjonsutvikling og pakkereiser, som blant annet inkluderer transport. Samarbeid er viktig for å lage gode reiselivspakker, og vi skal fortsette å samarbeide med ulike aktører for å skape de beste reiseopplevelsene. Vi skal fortsatt levere 87 prosent av alle togreiser som i dag kjøres av Vy, og vi er Norges største busselskap, sier Nina Hauge Schage til Thetravelinspector.no
Startet nytt selskap
-Vy og Fjord1 jobber sammen om et nytt reiselivsselskap, Vy Fjord1 Reiseliv AS, som skal bidra til mer bærekraftig turisme i Norge, sier Synne Homble, konserndirektør for Mobilitet og Reiseliv i Vy.
-Vy Fjord1 Reiseliv skal tilby miljøvennlige pakkereiser med tog, buss og båt til både velkjente og nye reisemål året rundt. Reiselivsselskapet ønsker å skape vekst i lokal turistnæring og lokale arbeidsplasser, samt bedre samspill mellom nasjonale, regionale og lokale reiselivsaktører, sier Homble.
Slik blir NSBs nye pakketurer til fjell og fjorder
Her er pakkereisene Vy vil at du skal prøve