Vil at turister skal betale bompenger her
Bruker millioner for å innføre turistskatt
(ODD ROAR LANGE): Trollstigen i Møre og Romsdal er en av regionens aller fremste turistattraksjoner. Veien mellom Rauma i Romsdal og Valldal på Sunnmøre trafikkeres i den åpne sommersesongen av rundt 2000 kjøretøy i døgnet.
Men skredfaren er betydelig, og myndighetene frykter at et større ras - gjerne i forbindelse med store nedbørsmengder - skal gjøre stor skade på trafikantene.
Derfør ønsker konstituert fylkeskommunedirektør Gunn Randi Seime at fremtidens Trollstigen-turister skal betale for økt trafikksikkerhet.
Bruker millioner
For å få større fart i fremdrift i sikringsarbeidet av den nasjonale turistvegen, foreslår fylkeskommunedirektøren at fv. 63 Trollstigvegen blir en pilot for såkalt besøksbidrag, også kjent som turistskatt.
Fylkeskommunedirektøren ønsker at politikerne skal sette av seks millioner kroner til ei forprosjekt. Dette skal gi grunnlag for å kunne velge alternativ innkreving av turistskatt sammen med den videre planleggingen av sikringsarbeidet.
Vil ha framdrift
For å få fart framdrift i sikringa av Trollstigen, foreslår fylkeskommunedirektøren at Møre og Romsdal skal søke søke sentrale myndigheter om lov til om å opprette en turistskattpilot for Trollstigen.
Inntekten fra turistskaten skal gå til tiltak langs fylkesveg 63 mellom Sogge bru ved Åndalsnes i Romsdal og Geiranger på Sunnmøre
Samferdselsutvalget i Møre og Romsdal ba allerede i 2019 at «om at det blir startet et arbeid med utredning av eventuell innføring av turistskatt (betaling for fellesgoder) i Møre og Romsdal.»
Jeg synes det var en dårlig idé.
Og det har tatt lang tid før det kommer et konkret forslag .
Det er imidlertid åtte år siden reiselivssjefen i Rauma første gang foreslo bompenger på Trollstigen. Den gangen ble det ikke noe av.
Ikke tillatt
Det er i dag ikke tillatt til å ta inn et turistskatt for å finansiere og utvikle turistområder her i landet. Men regjeringa har i Hurdalsplattformen sagt at den vil «Sikre lokal verdiskaping og tilrettelegging ved å gi kommuner mulighet til å innføre besøksbidrag. Det skal raskt settes i gang ett eller flere pilotprosjekter, for eksempel i Lofoten, basert på lokalt initiativ.»
Dersom det blir tillatt å innføre et turistskatt vil fylkeskommunedirektøren foreslå at fastboende langs fylkesveg 63 mellom Sogge bru og Geiranger får et fripass etter søknad til fylkeskommunen.
Det er tidligere beregnet at å sikre Trollstigvegen vil koste minst 40 millioner kroner.
Dette er alternativene
I rapporten «Sikring mot steinsprang og isnedfall på fv. 63 Trollstigvegen» av Statens vegvesen som ble lagt frem for tre år siden blir det foreslått to alternativer:
Alternativ A: Fjellsikring i dagen dvs. fjellrensking, sikring og fanggjerde
Alternativ B: Tunnel og fanggjerde
Rapporten anbefaler å vente med å velge mellom alternativ A eller B før grundige undersøkinger er gjennomført og man vet hva dette vil koste.
Viktig med skikkeleg arbeid
«Det vil være viktig å gjere et skikkelig arbeid i et slikt forprosjekt. Elles blir det behov for å starte opp igjen nærmest fra start på et senere tidspunkt», skriver fylkeskommunedirektøren i saksframlegget som skal behandles i samferdselsutvalet sitt møte torsdag 29. september..
Saken skal etter behandlingen i samferdselsutvalget videre til fylkesutvalget før endelig vedtak i fylkestinget 17. oktober 2022.
Turistene er positive
Over halvparten av alle utenlandske turister i Norge er positive til at Norge innfører turistskatt. Det viser en turistundersøkelse gjennomført av Transportøkonomisk Institutt.
Undersøkelsen avdekker at det er lite motvilje blant utenlandske turister mot betaling for fellesgoder i form av bevaring/skjøtsel og tilrettelegging for bruk av naturen.
Et knapt flertall (56 prosent) sier ja til å betale en slik avgift når de ferierer i Norge.
Turistene ble ikke spurt om hvor mye de er villige til å betale. Men andelen som sier et absolutt nei er kun sju prosent.
Les mer om det her.
Om The Travel Inspector:
Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.
Og er også ansvarlig for reisereportasjer og nyttige reisetips på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet og Aller Media.