Nå kan du bli sjefen over alle tax-free-butikkene
Er dette drømmen? Nå har du sjansen
(ODD ROAR LANGE): Nordmenn elsker taxfree-butikker. Og nå åpner det seg muligheter til å drive dem, hvis du tar skikkelig sats.
Den 11. januar 2021 blir det nemlig mulig å delta i anbudkonkurransen som omfatter drift av alle Avinors tax-free butikker.
I dag driftes taxfreebutikkene på de fleste norske flyplasser av Travel Retail Norway (TRN) som er et norsk selskap, med norske og tyske eiere. TRN har drevet taxfreebutikker og Travel Value-butikker ved Avinor sine største flyplasser siden 2005. I dag er selskapet tilstede i Oslo, Bergen, Stavanger, Trondheim og Kristiansand.
TRN har i følge sine nettsider betalt 18,6 milliarder til Avinor siden 2005.
Penger til flyplassen
Selskapet kommer til å betale om lag 28 milliarder i inneværende kontraktsperiode frem til 2023
De betaler om lag 50 prosent av omsetningen i leie til Avinor.
Selskapet har over 1300 ansatte, men har måtte redusere staben kraftig under covid-19-pandemien.
Travel Retail Norway og taxfree står for det største enkeltbidraget til Avinor og norske flyplasser
Avinor har primært to inntektskilder: Avgifter fra flyselskapene som benytter Avinor sine tjenester og kommersiell virksomhet på flyplassene.
SAS hadde jobben
I førti år, fram til 2004, var det SAS Trading som sto for salg av taxfree-varer ved norske flyplasser. I 2004 ble det utlyst en anbudskonkurranse. Fem tilbydere meldte seg. Avinor valgte å gå i forhandlinger med Travel Retail Norway fordi selskapet leverte det beste økonomiske resultatet og et konsept Avinor mente var attraktivt for norske passasjerer. Etter en avtalefornyelse i 2013, skal TRN drive taxfree-salg frem til ny anbudskonkurranse avgjøres i 2022.
Vinmonopolet
Flere har tatt til orde for at alkoholomsetningen på Avinorflyplassene bør driftes av Vinmonopolet. Så langt er de ikke blitt hørt.
Butikkene er ved flyplassene i Oslo, Bergen, Stavanger, Trondheim, Kristiansand, Ålesund, Tromsø, Bodø, Harstad/Narvik, Molde og Kristiansund.
Jakten på tax-free
Verdien av kontrakten estimeres til rundt 30 milliarder NOK, cirka 3 MRD euro, i omsetning gjennom hele kontraktsperioden, som strekker seg fra 2023 til 2027.
-Vi har vært svært fornøyd med dagens driver Travel Retail Norway. Nå ønsker vi å gå ut i det internasjonale markedet for å sikre at vi framover får de beste betingelsene og de beste butikkene, forklarer konserndirektør for kommersielt område i Avinor, Joachim Lupnaav Johnsen.
Inntektene fra tax-free-butikkene er et viktig fundament for Avinors økonomi, og har tradisjonelt utgjort rundt 28 prosent av Avinors årlige inntekter.
- Ved å samarbeide med verdens beste og mest effektive operatører, sikrer vi et økonomisk grunnlag som gjør at vi kan utføre vårt samfunnsoppdrag og drifte vårt flyplassnettverk også i årene som kommer, avslutter Johnsen.
Unik posisjon også etter pandemien
Tax-free har en unik posisjon i den norske befolkningen, og den norske befolkningen er svært kjøpesterk. Spesielt salg på ankomst fra utlandet er populært, på Oslo lufthavn står dette for over halvparten av salget.
Pandemien har selvsagt påvirket tax-free omsetningen negativt, som følge av den markante passasjernedgangen. Trafikkutviklingen avhenger av reiserestriksjoner, smittesituasjon og ikke minst vaksine. Avinors langsiktige scenarioer for utenlandstrafikk viser en sterk økning i 2022, og at man når 2019-nivået i perioden rundt 2024/2025.