Advarer: Det dummeste du kan gjøre i kveld

Dette kommer til å bli dyrt for deg

I Oslo er det over 20 ulike nye drosjeselskaper og tusenvis av frikjørere. Styr unna. Foto: Odd Roar Lange

(ODD ROAR LANGE): Den 1. november for to år siden ble behovsprøvingen av antall taxiløyver fjernet her i landet. Det innebar at myndighetene ikke lenger kunne bestemme hvor mange drosjer det skal være i markedet. Markedet skulle styre og regulere seg selv. Det har gått veldig galt. Så galt at flislippet av taxiløyver ble trukket tilbake i februar i år. Men skaden har skjedd, og det er liten vilje til å rydde opp. Det går ut over deg som skal ta taxi i kveld.

Sjokkøkningen

Spesielt hvis du oppholder deg i Oslo. Her har antall drosjer økt fra 1780 til svimlende 5071, og det betyr at hver tredje drosje her i landet kjører i Oslo. Til sammenlikning har Troms og Finnmark 256. Dette viser tall fra nettstedet Transportloyve.no som synliggjør resultatet at det elleville frislippet.

I hele Norge har antallet økt fra 8 000 til 15 211.

Hvorfor er det så ille?

Tusenvis av nordmenn har stått blåfrosne en nyttårsnatt og ventet på taxiskyss hjem. Når antall taxier nå er nær doblet så må vel dette være bra for passasjerene?

Et bittelite ja, og et stort nei.

Det kan gå litt kjappere å komme seg hjem i kveld, men mange kommer til å måtte betale dyrt. Særlig når de stopper de såkalte frikjørerne, de som ikke er tilknyttet en drosjesentral eller kjører for mange ulike, som bestemmer prisen sin selv. Uten at du kan påvirke den. De tredobler gjerne prisen i forhold til det vi kjenner som normale priser fra den tradisjonelle delen av bransjen.

En pristest hos DinSide.no i fra Stockholm viser prisforskjeller for samme tur på 158 prosent. Dagbladet forteller om Are Domert som tok den samme taxituren to ganger, med to forskjellige selskaper. Det medførte også to grovt ulike priser: Den ble 341 kroner dyrere på 100 meter.

«Skattefritt»

Noen selskaper tilbyr billige turer via sine apper. Selskaper som Bolt, Uber og Yango unnlater bruk av taksametrene og selskapene ikke rapporterer sine utbetalinger til skatteetaten, slik alle «tilbydere av drosjetjenester» er pålagt ved lov og forskrift.

Selskapene tar ikke norsk moms på turene, sjåførene bestemmer selv om og hva de vil oppgi.

Mot dette vil det som omtales som seriøse selskaper og sjåfører sjanseløse. Biler fra Oslotaxi og Norgestaxi får nesten ikke plass i de endeløse køene ved drosjeholdeplassene.

Men skulle du være heldig å finne dem, så bør du velge disse taxiene fremfor de andre. Blant annet med tanke på sikkerhet og kundeservice dersom noe skulle gå galt på turen.
Ikke finn på å sette deg inn i en praiet taxi eller taxi fra holdeplass uten å ha fått prisen for turen på forhånd.
Befinner du deg et annet sted enn i Oslo? Bruk et par minutter og finn ut hvilke aktører du bør bruke og hvilke du bør unngå før kvelden kommer.

Last ned appen nå

Dersom du ikke finner disse taxiene der du her, gå inn på appen og bestill herfra. Dermed reiser du til avtalt makspris og slipper å bli flådd. Last ned appen på forhånd, og legg inn betalingsdata slik at alt går enkelt for deg.

Og så er det å håpe at myndighetene gjør som de gjorde etter frislippet av el-sparkesykler. Når de så hvor galt det hadde gått, tok de til fornuften og reverserte vedtaket. Det er det ingen som er lei seg for i dag. Bortsett fra en håndfull personer som ville gjøre seg rike i en fei, på din og min bekostning.

Dem er det ingen grunn til å synes synd på. Ikke på taxinæringens haier og frikjørere, heller.

Om The Travel Inspector:

Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.
Og er også ansvarlig for reisereportasjer og nyttige reisetips på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet og Aller Media.