Dette svarer Trivago etter å ha blitt tatt med grove feil
Nettsiden hadde gode omtaler av hotell som var stengt
(ODD ROAR LANGE): 96 ganger la Trivago ut omtaler om Svalbard hotel the Vault i Longyearbyen. Omtaler du kan stole på, hevdet søkemotoren Trivago.
TRI er en omfattende og pålitelig indeks av hotellvurderinger. TRI tar tilgjengelige kilder av vurderinger og anmeldelser fra internett og bruker en algoritme for å aggregere dem, som gir en pålitelig og upartisk poengsum, skriver Trivago på sin nettside.
Les mer: Hotellet hadde 96 anmeldelser på Trivago - men de hadde ikke åpnet ennå
Stengte dører
Men, det nyeste B&B-hotellet i Longyearbyen hadde ikke en gang åpnet dørene da anmeldelsene begynte å renne inn. Og først da Thetravelinspector.no tok kontakt - og etter tre dagers tenkepause fra Trivago fikk vi svar.
De skylder på navnelikhet og at Longyearbyen er så langt unna. Selvkritikk derimot... den sitter åpenbart langt inne.
Fjerntliggende hotell...
— Hvordan kunne dette skje?
Sydney Burdick i Trivagos globale PR-avdeling svarer:
— Vi jobber med hundrevis av bestillingssteder over hele verden, og prisene/informasjonen vi mottar oppdateres kontinuerlig. Dette gjør at det i enkelte situasjoner kan forekomme feilaktig linker på vårt nettsted. I noen tilfeller kan hoteller med lignende lydende navn som ligger i fjerntliggende områder, føre til dette.
Svalbard Hotell og Lodge informerte oss om at mange reisende kommer til hotellet på grunn av feil. Dette fordi at mange hoteller på Svalbard har lignende navn og mangler bestemte adresser, sier Trivago til Thetravelinspector.no
Falsk restaurant
Konkurrentene hotels.com, booking.com og tripadvisor har ikke hatt problemer på Svalbard.
Men det dukker det stadig opp nye avsløringer som viser at hotell og restauranter ikke er det de ser ut som på tripadvisor og andre gjesteratinger.
Som denne, da Londons beste restaurant avslørt som en gedigen bløff.
— Men Svalbard hotel The Vault åpner ikke før i februar
— Som du nevnte, åpner Svalbard Hotell og Lodge nå Svalbard: The Vault 1. februar. For Svalbard: The Vault ble dessverre informasjon og vurderinger vist feil på Trivago på grunn av at hotellet eies av samme firma og har lignende navn og adresser.
Når det er sagt, har problemet allerede blitt løst, og informasjon og vurderinger er nå riktig koblet til Svalbard Hotell og Lodge. Som teknisk firma jobber vi kontinuerlig hardt for å minimere disse risikoene på en rask måte, sier Sydney Burdick.
Åpnes snart
— I dette tilfellet er vi i direkte kontakt med selskapet for å sikre at fremtidige reisende med den nye åpningen av Svalbard: The Vault vil ha tilstrekkelig hotellinformasjon knyttet til plassering og en positiv gjesterfaring. I tillegg vil hotellet ikke være åpent for publikum til februar, så ingen gjester ble direkte berørt av dette problemet, avslutter Sydney Burdick.
Mye tyder på at Trivago har hentet ut anmeldelser fra nettstedet «Holidaycheck». Her kunne man se i vurderingsoversikten at Trivago har bassert 96 anmeldelser fra Holidaycheck.
Og Holidaycheck har kun oppført Svalbard Hotell. Dermed ble det krøll hos Trivago - som slår fast at de har anmeldelser du kan stole på.
Min erfaring er at man gjerne kan ta en kikk på slike anmeldelser. Men ikke stol 100 prosent på det du finner der. Kanskje du heller skal spørre noen du kjenner - eller rett og slett reise uten å ha «googlet-ihjel» reisemålet før du ankommer.
Har du reisetips, ideer, synspunkt eller spørsmål?
Kontakt meg gjerne på epost: orl@thetravelinspector.no