Tripadvisor er reiselivets mangehodede nett-troll

Derfor er noen hotellkåringer bare tøv

Hva er egentlig er bra hotell - og et bra hotellrom? Lar du de ansatte selv, eller uavhengige eksperter, avgjøre?                                                        Foto: Odd Roar Lange 

(Odd Roar Lange) Hotel Helma i Mo i Rana er bedre på service enn The Thief på Tjuvholmen i Oslo og Continental i Oslo sentrum. Det har Thon Hotel Rosenkrantz i Bergen, og navnebror Thon Hotel Rosenkrantz Oslo, også.

Det mener Tripadvisor. Det mener ikke jeg. Og det tror jeg ikke det er særlig mange andre reiseeksperter som mener heller. Sannsynligvis ingen.

Hvem er egentlig best?

Når Tripadvisor presenterer sin liste over de 25 beste servicehotellene i Norge i 2017 er Hotel Wallaker i Solvorn på Vestlandet helt på topp. På topp på en liste som er hotellbransjens hulter-til-bulterliste. Her er det ikke noe system som hjelper reisende å skille femstjerners hotell fra de mer enkle lokalhotellene eller de eksklusive historiske hotellene. 

Jeg har ikke bodd på alle de 25 hotellene, men har besøkt de fleste. Og denne listen er bare tøv.
Jeg har besøkt og testet mange titalls hotell gjennom årene. Og forskjellene er selvfølgelig store.
Dessuten endrer listen seg hele tiden. Mest på grunn av endring i staben. Derfor er det vanskelig å lage en god liste hvis du ikke har tydelige kriterier og flinke folk til å sitte i juryen.

Og hundrevis av samtaler med andre reiseeksperter gjør meg sikker på at listen overhode ikke ville lignet Tripadvisors liste dersom vi skulle lage den.
De ville heller ikke laget denne "Travellers Choice 2017" - som er listen over de 25 beste hotellene i Norge

Hva er problemet?

Det største problemet med Tripadvisors lister at den kårer feil vinnere. 

I tillegg er slike lister viktige fordi det får gjester til å velge feil hotell, side de stoler på listene. Lister som er laget på sviktende grunnlag. 
Tripadvisor er veldig god til å sende ut klistremerker til hotell og restauranter som får gode reviews. Mottagerne blir stolte, og henger dem ukritisk opp på dører og vinduer. Jeg er sikker på at det finnes hotelldirektører og hovmestere som har hengt opp klistremerker de selv - innerst inne - vet er "uriktige". Men hvem faller ikke for fristelsen for å ta i mot litt hyllest, når sjansen byr seg?

Vraker dårlige anmeldelser

Mye tyder på at Tripadvisor systematisk underkjenner eller fjerner kritiske anmeldelser fra brukerne. Jeg har fått en rekke henvendelser det siste året fra folk som har fått avslag på anmeldelsene sine, selv etter å ha pyntet på dem og gjort dem "penere". Derfor har jeg selv testet Tripadvisors rapporteringssystem, og opplever det samme, gang på gang. Uhemmet skryt går imidlertid rett gjennom spamfilteret og ut til brukerne.  
Tripadvisor er reiselivsbransjens mangehodede nett-troll. Og det er så og si umulig å få kontakt med personene bak Tripadvisor. Både når du trenger å få korrigert opplysninger og når du vil ha svar på hvorfor sensuren har stoppet en anmeldelse.

Hva kan gjøres?

Her kan folk skrive hva de vil om hva de vil, men du har ingen kontroll på om vurderingen kommer til syne for leserne. De som kritiseres får ikke slettet feilaktige anmeldelser, mens skryt blir løftet opp i skyene.

Konkurrenter kan gi dårlige anmeldelser som er konkurransevridene, og egne medarbeidere og deres familier kan gi ufortjent skryt.

Hva man kan gjøre med det? Jeg vet rett og slett ikke. Ikke annet enn å opplyse om at tripadvisors lister skal du ta med mer enn én klype førsteklasses havsalt.