Hva synes du om SAS sin nye profil?
Nå bytter de - og jakter på flere reisende
(ODD ROAR LANGE): «Journeys That Matter» er navnet på det nye kommunikasjonskonseptet til SAS, som lanseres gjennom en ny reklamekampanje i dag. Kampanjens ønsker å fremheve betydningen av det å reise, og dette er den første varemerkekampanjen til SAS siden 2020.
Nytt konsept
Det nye kommunikasjonskonseptet er basert på en ny varemerkeplattform. Samtidig som det lanseres, presenteres også en oppdatert identitet.
«We are Travelers» ble introdusert for åtte år siden, og konseptet har vært svært vellykket, mener SAS og fortstter:
En verden i forandring har imidlertid gitt nye reisemønstre, noe som har gitt oss en bredere målgruppe. Før omfattet den hovedsakelig forretningsreisende, men nå har vi også en stadig voksende gruppe av fritidsreisende å ta hensyn til.
Og nå skal kommunikasjonsprofilen byttes ut.
Det nye kommunikasjonskonseptet henvender seg til en utvidet målgruppe, skriver SAS i en pressemelding..
Nye minner
- Det å reise gir oss nye perspektiver, opplevelser og livslange minner. Grunnene til å reise er like mange som passasjerene som går om bord i hvert fly. Vi i SAS vet hvor betydningsfull hver reise er for den enkelte kunden. Derfor gjør medarbeiderne våre sitt ytterste for at hver del av kundereisen skal bli så bra som mulig. Flyet spiller en viktig rolle for både individ og samfunn – og det vil vi legge vekt på, sier Karin Nyman, kommunikasjonsdirektør i SAS.
Sammen med varemerke- og designbyrået Bold har SAS foretatt en gjennomgang og en større oppdatering av den visuelle identiteten sin. Den distinkte kjernen er beholdt, men nye varme og personlige elementer er lagt til. I den nye bildestilen får mennesker større plass.
SAS har arbeidet med Åkestam Holst, Bold og The North Alliance siden 2013.
- Det er en ære å få være med på fortsettelsen av reisen med SAS og nok en gang revitalisere et av Skandinavias mest ikoniske varemerker. SAS er The North Alliances ‘founding client’. Sammen har vi i mange år skapt eksponentielle verdier for varemerket og selskapet, der konseptet og identiteten beviselig har spilt avgjørende roller. Nå er det tid for å gjøre det samme igjen, selv om forutsetningene på markedet og i verden generelt er annerledes, sier Jenny Kaiser, adm.dir. i Åkestam Holst NoA.
Dette er målet med varemerket
-Vårt mål har vært å skape en sterkere følelsesmessig tilknytning mellom SAS og de reisende, og en identitet som gjennom sterk gjenkjenning signaliserer kvalitet, omsorg og varme.
I tillegg til visuelle bestanddeler, slik som et nytt spesialtegnet typesnitt, farger, bilder og layoutsystem, har vi også utviklet nye konsepter for bevegelse og lyd. Vi er veldig stolte over det snart ti år lange samarbeidet med SAS og tilliten de nok en gang viser oss til å fornye varemerket deres, sier Oskar Lübeck, grunnlegger og Chief Creative Officer i Bold i pressemeldingen fra SAS.
Om The Travel Inspector:
Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.
Og er også ansvarlig for reisereportasjer og nyttige reisetips på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet og Aller Media