Nå vil toppkokken ha deg med på toppturer
Forlater superrestaurant og går for disse fjellturene
(ODD ROAR LANGE): Toppturer er blitt et populært vinterprodukt i Norge. Og konkurransen om kundende hardner til. Nå går Norweigian Adventure Company nye veger for å tilfredsstille kresne kunder.
Toppturseilasen Arctic Haute Route har knyttet til seg et ungt norsk kokketalent som kommer rett fra oppstarten av Noma 2.0 i København.
– Vi ønsker at maten skal fortelle historier langs ruta og ser viktigheten av å kople aktive opplevelser med natur, mat og kultur – på toppnivå, sier daglig leder og eventyrer, Nina Kristine Madsen-Geelmuyden i en pressemelding.
Fra Kongens by til byssa på MS Gamle Salten
Stavangerkokken Fredrik Lundgren har den siste perioden vært på teamet til den verdenskjente kokken René Redzepi i forbindelse med nyåpningen av hans Noma 2.0. i København.
– Nyetableringen har i stor grad handlet om nordisk sjømat, så da jeg ble spurt om å utvikle og levere matopplevelsen på Arctic Haute Route i vinter måtte jeg bare svare ja, sier Fredrik, som tidligere også har jobbet på Restaurant Tango og Gastronomisk Institutt i Stavanger.
Arktisk matprogram
- Det er jo helt rått langs kysten av Nord-Norge. Som mannskap eller gjest er det inspirerende bare å være midt i denne naturen, og når lokale råvarer er i særklasse vet jeg at dette blir en viktig erfaring for meg som kokk, sier Lundberg.
Norwegian Adventure Company har utviklet toppturseilasen Arctic Haute Route som strekker seg fra Lofoten til Tromsø via Andørja, Senja og Kvaløya, med mål om å ta en posisjon på globale opplevelsessamleres «bucket list».
– Seilasen er veldig sanselig, med fjelltopper, pudder og spektakulær nordnorsk natur. Da må også servering holde kvalitet og passe inn. Vi etablerer nå et matprogram vi kaller «The Arctic Kitchen», med lokale matvarer og leverandører. Maten skal være uformell, basert på moderne matkultur, og kompromissløs på smak. Da er kokkens kompetanse avgjørende, og vi er utrolig glade for å ha med oss Fredrik, forteller Madsen-Geelmuyden videre.
Med på laget er også Bocusekokk og matfaglig konsulent Gunnar Hvarnes, som selv tok bronse i 2011 og senere coachet Norge til sølv i verdensfinalen i Bocuse d’Or 2017.
- Arctic Haute Route har spennende ambisjoner. Her kobles naturopplevelser, kulinariske opplevelser, lokale råvarer, produsenter og leverandører konkret og god måte, sier Gunnar Hvarnes.
Familieselskapet
Nina Kristine Madsen-Geelmuyden og Fredrik Geelmuyden i Norwegian Adventure Company har siden 2012 jobbet med å utvikle Arctic Haute Route.
- Vi har bygget på 10-15 års erfaring med produktutvikling basert på norsk naturkvalitet, sier Fredrik, som ut over media og IT, tidligere har jobbet for Skistar, samt konsepter som Norway Freeride Cup, toppturfestivalen Camp Lofoten og alpinarenaene Hemsedal og Trysil. Nina har bakgrunn fra blant annet Sjømatrådet og Olje- og Energidepartementet.
- Det er lagt stein på stein gjennom veldig mange år, samt bred erfaring og nettverk som gjør at vi er i ferd med å få til noe spennende. Matopplevelsen har i så måte vært noe vi bevisst har ønsket å løfte som en viktig driver i vårt opplevelsesprodukt. Nå har vi fått en unik sjanse til å jobbe med Champions League hva gjelder mat, sier Fredrik Geelmuyden.