Mindre taxfreekjøp, mindre kjøtt, mindre engangsplast, dyrere flybilletter
Og slik skal Finnair halvere klimagassutslippet på fem år
(ODD ROAR LANGE): Kampen om å bli «klimabesting» i lufta er i full gang. Og flyselskapet Finnair offentliggjør starter nå det de omtaler som «den mest ambisiøse bærekraftstrategien i luftfartsindustrien». Målet er å fjerne karbon fullstendig fra sin virksomhet. Men det vil ta tid.
Planene overskrider imidlertid flybransjens felles mål.
Finnair har tenkt å redusere sine nettoutslipp med 50 prosent innen utgangen av 2025, med utgangspunkt i grunnlinjen fra 2019.
Ambisjonen er å bli helt karbonnøytrale senest innen 2045.
De viktigste tiltakene
• Investere 3,5–4,0 milliarder euro i ny flåte i perioden 2020–2025, noe som reduserer utslippene i Finnairs europeiske trafikk med 10–15%
• Investere 60 millioner euro i bærekraft i strategiperioden 2020–2025
• Redusere vekten ombord på hver flyging. Dette innebærer blant annet at de fra 29. april kutter ut muligheten for spontane kjøp av varer ombord på reiser innad i EU. Dermed vil de reisende på disse flygningene bli nødt til å forhåndsbestille eventuelle varer
• Å øke driftseffektiviteten for å forbedre drivstoffeffektiviteten til hver flyging
• Inngå partnerskap med Neste for å øke bruken av bærekraftige luftfartsdrivstoff
• Utligne karbonutslippet fra jobbreiser foretatt av de som har bedriftsavtale med selskapet
• Invitere kunder til å ta bærekraftige valg og gi de muligheten til å aktivt velge biodrivstoff
• Redusere engangsplast med 50 prosent innen utgangen av 2022
• Redusere matavfallet fra serveringen ombord med 50 prosent innen utgangen av 2022
Endrer vedtektene
Finnair vil foreslå en endring i vedtektene for selskapets generalforsamling, slik at de kan delta i aktiviteter som øker de positive effektene og reduserer den negative effekten virksomheten har på miljøet og samfunnet.
– Luftfart er en industri som utvikler seg raskt, og som er gjenstand for mange endringer. Det er viktig å opprettholde et langsiktig perspektiv til enhver tid, i alle markedssituasjoner. Planene vi kunngjør nå forbereder oss på de neste 100 årene av Finnairs fremtid, sier Topi Manner, administrerende direktør i Finnair. – Vårt første mål er å redusere våre egne CO2-utslipp ved å investere i ny flyteknologi, ved å fly drivstoffeffektivt, ved å redusere flyets vekt og ved å øke bruken av bærekraftige luftfartsdrivstoff. Vi investerer også i innovasjon og forskning for å utvikle fremtidige løsninger som støtter vårt langsiktige mål om å bli karbonnøytrale.
Skal investere flere milliarder i ny flåte
Finnairs har forpliktet seg til å investere 3,5–4,0 milliarder euro i fornyelsen og veksten av sin flåte i perioden 2020–2025.
Denne betydelige endringen vil redusere CO2-utslippene i Finnairs europeiske trafikk med 10-15%. Det er også tydelig at det vil være behov for betydelige investeringer etter 2025.
I tillegg til dette, vil Finnair investere 60 millioner euro i sin nye bærekraftstrategi i strategiperioden (2020–2025). Denne investeringen kommer i tillegg til det obligatoriske mandatet fra EUs system for utslippshandel og andre miljørelaterte betalinger, som utgjorde over 35 millioner euro i fjor.
Partnerskap med Neste
Finnair har inngått et ambisiøst partnerskap med selskapet Neste, som er verdens største produsent av bærekraftig luftfartsdrivstoff raffinert fra avfall. Partnerskapet øker ikke bare Finnairs bruk av bærekraftig flydrivstoff, det vil også øke produksjonen av bærekraftig luftfartsdrivstoff i Finland. Det er uklart hvor stor andel av drivstoffet som skal være biodrivstoff.
Økt tilgjengelighet er viktig for å sikre at bruken av denne typen drivstoff blir mest mulig utbredt, og dermed rimelig for Finnairs flygninger i fremtiden, mener flyselskapet
Nedgang på 70 000 kg i drivstofforbruk
Styring av vekt og drivstoff er avgjørende for å redusere CO2-utslippene fra Finnairs flygninger. Selskapet har utviklet en plan for å redusere unødvendig vekt på hver flygning, og å gjennomføre flyreiser mer drivstoffeffektivt. Målet er å redusere drivstofforbruket med 15000 tonn per år.
Som en del av dette, vil Finnair fra 29. april 2020 fjerne muligheten for spontane kjøp av varer ombord for reiser på den europeiske kortdistanseflåten.
Her vil de heller fokusere på forhåndsbestillinger. Dette vil i gjennomsnitt redusere vekten med 50-100 kg på hver flyging, noe som resulterer i en total nedgang på 70 000 kg i drivstofforbruk per år, og 22 0000 kg CO2-utslipp.
Engasjerer kundene
Finnair ønsker å engasjere kundene sine til å bidra i målet om karbonnøytralitet, og skal utligne CO2-utslippene fra forretningsreisende fra 1. september 2020.
Senere i år vil de også oppfordre alle kundene til å ta bærekraftige valg ved å introdusere nye billettyper som lar kundene støtte kjøp av biodrivstoff, eller klimakvoter som vil matche kundens bidrag med kjøp av biodrivstoff.
Det trengs en internasjonal tilnærming for å nå Finnairs ambisiøse mål. EUs ordning for utslippshandel og den globale karbonreduksjons- og kvoteordningen for internasjonal luftfart CORSIA, er et viktig element for å halvere Finnairs nettoutslipp innen 2025.
Vekk med engangsplast
Finnair vil også fjerne 230 tonn plast fra flygningene og redusere bruken av engangsplast til halvparten innen utgangen av 2022. Selskapet har siden 2019 fjernet 80 000 kg plast.
I tillegg skal selskapet også erstatte plastbestikk med bestikk som er mer bærekraftig, og dermed redusere ytterligere 53 tonn plast fra flygningene per år.
For å motvirke CO2 generert av kjøttproduksjon, og for å imøtekomme de nye spisevanene blant passasjerene, skal Finnair introdusere flere alternativer til vegetarmåltider i løpet av 2020.
Det vil også bli iverksatt tiltak for å redusere matsvinn i cateringvirksomheten med 50 prosent innen utgangen av 2022.
På bakken vil det bli iverksatt ytterligere tiltak for å bruke fornybar energi i flyselskapets ikke-flyoperasjoner, for eksempel i kjøretøy og i energiforbruket til selskapet eiendommer. Disse tiltakene er beregnet å oppnå karbonnøytralitet for Finnairs ikke-flyoperasjoner innen 2022.