Lær deg kunsten å klage smart når noe går galt
Få dobbelt så mye tilbake etter klagen din
(ODD ROAR LANGE): Ja, vi reiser. Både innlands og utenlands. Og, jo mer du reiser, jo oftere risikerer du at ikke alt går som det skal.
Det vil si, har du masse reiseerfaring så får man også evnen til å forutse en del problemer, og gjerne unngå dem.
Men, det kan være at noe går galt uansett hvor mye du har forsøkt å unngå det. Og da handler det rett og slett om kunsten å klage. For gjør du det på den rette måten så kan du få dobbelt så god uttelling.
For hva med å ende opp med båe ny reiseopplevelse og penger til å reise for?
Min erfaring, etter å ha observert nordmenn i klagemodus, er at alt for mange bommer allerede på punkt nummer 4.
De skjeller, smeller og bruker seg - og later som om de er «reiseeksperter» og kjenner sine rettigheter ut og inn.
I virkeligheten har de verken peiling eller forståelse for at ting kan gå galt uten at noen gjorde det med vilje.
Å reise handler om å oppsøke nye steder, nye tradisjoner og nye opplevelser. Ikke alle disse opplevelsen er lik de du håndterer som en verdensmester på hjemmebane.
Hvis du er nødt til å si: Vet dere ikke hvem jeg er? Så er sannsynligheten for at svare er like enkelt: Nei
Før du reiser
Sett deg inn i rettighetene dine. Husk å lese bestillingsvilkårene for flybilletter og hotellet eller leiebil. Ved å ha lest disse vilkårene så er du allerede godt forberedt. Ta også en kikk på vilkårene for reiseforsikringen din.
Dersom du først skal være familiens reise-ekspert så er dette en selvfølge å ha kontroll på.
I samme anledning: Sjekk utløpsdato på pass, at dere har nødvendige visum og vaksiner.
Og registrere dere på denne siden - helt gratis.
10 tips for en vellykket klage
1) Ta opp det du vil klage på så raskt som mulig på stedet du er. Kanskje kan et stort problem løse seg på enkel måte dersom du tar opp problemet umiddelbart.
2) Ta vare på dokumentasjon. Kvitteringer for ekstrautgifter, ta bilder, lydopptak eller film som kan dokumentere forholdet er smart å ha.
3) Skaff vitner. Noter navn og telefonnummer dersom det er mulig og kan være anvendelig for dokumentasjon.
4) Når du skal klage så er det viktig at denne fremføres så saklig og rolig som mulig. Å være sint, bruke skjellsord, true med media (herunder sosiale medier) er en svært lite farbar vei frem til en god løsning.
5) Sørg for å fremstå som en løsningsorientert kunde når du klager. Alle liker folk som er hyggelige. I slike tilfeller vil motparten raskere ha mulighet til å fremstå som like løsningsorientert og kundevennlig. Og det styrker dine muligheter til en lønnsom løsning.
6) Ikke skriv klager når du er sint og føler deg krenket/forulempet. Vent til i morgen. Skriv saklig, unngå om mulig forsterkende, følelsesladde ord i klagen. La en uavhengig person lese gjennom den før du sender den fra deg.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
7) Ikke del klagen din på sosiale medier før motparten har fått anledning til å uttale seg/komme med en løsning.
8) Spør om motpartens forslag til minnelig løsning.
9) Ha ditt forslag til løsning klart. Men vær realistisk. Sjekk gjerne reiseklagenemndas avgjørelser slik at du har en formening om hva du kan forvente.
10) Gjelder klagen et flyselskap? Her finner du lenker til de mest vanlige flyselskapenes klageside.
SAS
Norwegian
Widerøe
KLM
Lufthansa
Ryanair
Air France
British Airways
Air Baltic
Icelandair
Wizzair
Transportklagenemnda neste stopp
Du må først ha forsøkt å løse tvisten med flyselskapet direkte.
Hvis de avviser klagen, eller du ikke er fornøyd med tilbudet du har fått, kan du sende saken til Transportklagenemnda. De behandler klagen din helt gratis.
Har du sendt en klage til motparten, og ikke mottatt hverken midlertidig eller endelig svar innen fire uker fra klagen er sendt, kan du likevel sende saken til Transportklagenemnda.
Har du fått et midlertidig svar, kan du sende klage til nemnda etter at det har gått åtte uker fra du fikk det midlertidige svaret fra selskapet.
Slik sender du klagen din
Det er gratis å få saken behandlet i Transportklagenemnda for kollektivreiser.
Du må fylle ut dette elektroniske skjemaet så nøyaktig som mulig, og legge ved etterspurt dokumentasjon, som f.eks. billett/reisedokumenter.
Ha du andre spørsmål om reiserettigheter og klager? Send dem gjerne til orl@thetravelinspector.no så skal jeg forsøke å hjelpe deg (ja, det er selvsagt gratis)