Se bildene av Hurtigrutens «nye» gamle stolthet
Bruker 200 mill for å oppgradere 25 år gammelt skip
(ODD ROAR LANGE): Hurtigruteskipet MS Richard With, er oppkalt etter grunnleggeren av den legendariske kystreisen, og nå skal det ut av trafikk. Neste stopp er verftet Fosen Yards.
Skipet skal gjennomgå den største oppgraderingen i rederiets historie.
Og MS Richard With skal igjen bli rederiets stolthet. Men i flere uker skal det ut av ordinær trafikk.
Og dette skal de gjøre
° Samtlige lugarer og suiter vil bli oppgraderes. Akterut på dekk 6 vil en rekke lugarer slått sammen til 14 større suiter, flere av dem med store karnappvinduer og spektakulær utsikt.
° Hovedrestauranten Torget skal totaloppusses. Den vil også få nye og større vinduer på tre sider med utsikt akterover.
° Brygga bistro, som finnes på flere andre oppussede Hurtigruten-skip, blir erstattet av en større arkade og helt nytt Activity Center som blir hovedkvarteret til Hurtigrutens Ekspedisjonsteam om bord.
° A la carte-restauranten Kysten, som serverer kortreist mat fra lokale råvarer, vil bli litt annerledes enn på de andre Hurtigruten-skipene som er oppgradert de siste årene. Restauranten vil også være åpen for lunsj.
° To store boblebad med panoramautsikt vil bli bygget helt akterut på skipet. Treningssenteret på dekk 7 blir betydelig utvidet
° To nye forelesningssaler blir bygget helt forut på dekk 4. De ligger i tilknytning til det døgnåpne serviceområdet Kompass, som skal bygges med resepsjon og butikk.
Bakeriet Multe, som er et av de mest populære områdene på Hurtigrutens skip, skal bygges på dekk 7. Området blir likt som på MS Nordnorge, og skal servere nybakte kaker og bakevarer, smørbrød, lokalprodusert iskrem, kaffe, smoothies og andre småretter.
° Forut helt øverst på skipet, blir Explorer Lounge og Panorama Bar fullstendig oppgradert.
° Skipet får også en større teknisk oppgradering, blant annet med installasjon av landstrømanlegg og nytt airconditionanlegg.
Fremtidens skip
Mer komfort, ny teknologi og bedre kontakt med den spektakulære norskekysten. Det er rammen rundt oppgraderingen, og rederiet lover at skipet etter prosjektet vil gjenoppstå som flunkende nytt.
I løpet av en måned skal samtlige lugarer, suiter og fellesområder på MS Richard With totaloppgraderes i tørrdokken på verftet, forteller Hurtigruten i en pressemelding.
Prisen for oppgraderingen vil ventelig havne på rundt 200 millioner kroner.
Se bilder her
En flytende drøm
- Vi er veldig fornøyde med at skipet endelig får en standard som Richard With selv ville vært fornøyd med. Det vi gjør nå vil gi uttrykket «totaloppussing» en helt ny dimensjon, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.
Verftsoppholdet ved Fosen er det første av en to-trinns oppgradering som vil forvandle skipet – som er spesialbygget for Kystruten Bergen – Kirkenes – til det de omtaler som et av verdens mest miljøvennlige passasjerskip.
Overgang til batteri
I løpet av de neste to årene skal Hurtigruten erstatte tradisjonelle dieselmotorer med store batteripakker og LNG gassmotorer på MS Richard With og minst fem andre skip i flåten.
- Hurtigruten er verdensledende på det grønne skiftet. Når vi introduserer de nye skipene på norskekysten vil vi sette en ny standard for miljøvennlige skip, sier Skjeldam.