Slik blir du utsatt for svindel mens du bestiller hotellrom
De øker prisen mens du er midt i handelen
(ODD ROAR LANGE): Nordmenn leier vaskehjelp, får andre til å skifte dekk på bilen og leier malerkyndige til å male huset og garasjen. Men når det kommer til reiser så skal vi av en eller annen grunn gjøre bestillingen selv. Til tross for at reisebyrået kan hjelpe deg til å ende opp med bedre reiser, finere hotellrom og lavere pris. Nordmenns selvsikkerhet er fantastisk butikk for nettportalene. For de lurer deg trill rundt.
Og dette gjør hotellsøkesidene for å lure deg til å betale for mye.
«Kun ett rom igjen» eller «få seter igjen på dette flyet». Dette er ofte usant, viser en EU-undersøkelse.
Mange er i gang med å planlegge ferien eller en storbyweekend via ulike nettsider som frister med lave priser på hotell og reise.
Vanskelig jobb
Felles for mange reisesider på nett, er at det er vanskelig å få riktig prisinformasjon, og mange nettsteder presser på med meldinger om at tilbudet er begrenset, eller at det er få plasser igjen.
I tillegg er prisen man ender opp med når man kommer til betalingen ofte mye høyere enn startprisen, forteller Forbrukerrådet.
Dette er i strid med EUs regelverk, og EU-kommisjonen har derfor undersøkt 352 nettsider. Resultatet er nedslående. Hele to av tre (235 reisenettsider) hadde upålitelig prising, forteller Forbrukerrådet.
Reiseselskapenes nett-triks
Reise- og bookingsider på nett bruker velkjente metoder for å få oss på kroken. Det er derfor lurt å sjekke følgende:
Prisene øker: Er prisen du ender opp med å betale den samme som prisen du fant opprinnelig? På ett av tre av de undersøkte nettstedene økte prisen underveis i bestillingsprosessen.
Lokketilbud: Ett av fem tilbud viste seg å være rene lokketilbud som det ikke gikk an å bestille.
Forvirrende prising: Ett av tre tilbud hadde uklar eller forvirrende prising.
«Siste rom eller siste sete»: Slike påstander er ofte feil. En av fire slike meldinger viste seg kun å gjelde for eget nettsted, ikke for hotellet eller flyet som helhet.
I tillegg avdekker EUs undersøkelse at ett av fem nettselskaper ikke oppgir kontaktinformasjon. En like stor andel slurver også med brukeranmeldelser, slik at det er uklart om man kan stole på kundenes tilbakemeldinger.
– Vi vil nå følge opp selskapene som ikke følger regelverket, sier Ragnar Wiik som er daglig leder av Forbruker Europa hos Forbrukerrådet.
Sjekkliste
Her er Forbruker Europa og Forbrukerrådets liste for å unngå å betale for mye for turen eller bli lurt:
Sjekk alltid flere nettsteder før du bestiller. Ofte er det enklest og billigst å bestille en flyreise eller hotell direkte.
Velg kjente reiseselskap.
Ta skjermdump (bilde av skjermen) underveis, slik at du holder oversikt. I tillegg har du dokumentasjon ved en eventuell klagesak i etterkant.
Betal med kredittkort – da har du kortgarantien på plass hvis det oppstår problemer.
Har du reisetips, ideer, synspunkt eller spørsmål?
Kontakt meg gjerne på epost: orl@thetravelinspector.no