Slik blir den nye strategien for norsk reiseliv
Her er noen av høydepunktene. Og hva mener du om den?
(ODD ROAR LANGE): Høsten 2019 ga Nærings- og fiskeridepartementet Innovasjon Norge i oppdrag å utarbeide en helhetlig strategi for utviklingen av Norge som reisemål.
Torsdag 6. mai - en måned forsinket - ble strategien overlevert fra reiselivsdirektør Bente Bratland Holm til næringsminister Iselin Nybø (V).
Hele strategien er på 86 sider. Her har du noen av høydepunktene fra dokumentet. Du kan lese hele nederst i artikkelen
Hovedmål og delmål
Norsk reiseliv skal øke sin egen verdiskaping og bidra til jobbskaping i hele landet
Vi skal øke eksportverdien av konsumet med 20 milliarder kroner innen 2030, og det innenlandske konsumet tilsvarende.
Vi skal øke antallet reiselivsrelaterte jobber i Norge med 25 prosent innen 2030.
Norsk reiseliv skal bidra til at Norge blir et lavutslippssamfunn
a. Vi skal redusere klimautslippene i det stedlige reiselivet med 50 prosent innen 2030.
b Vi skal ha størst mulig andel gjester med høy verdiskapingseffekt og lavt klimaavtrykk. CO2-avtrykket fra de besøkendes transport til/fra/i Norge skal reduseres med ti prosent årlig, med 2019 som utgangspunkt.
c. Vi skal være en pådriver for at klimautslippene i hele transportsektoren går ned.
Norsk reiseliv skal bidra til attraktive lokalsamfunn og fornøyde innbyggere
a. Der reiselivsaktiviteten øker i omfang skal også sysselsetting og bosetting øke tilsvarende.
b. Handels- og servicetilbudet i reiselivs- og hyttekommuner skal være større enn innbyggertallet alene tilsier.
c. Vi skal øke direkte og indirekte ringvirkninger av reiselivskonsumet lokalt, gjennom å prioritere målgrupper med høyt lokalt forbruk.
d. Andelen innbyggere som mener at reiselivet bidrar til vekst og utvikling skal øke på alle typer reisemål.
Norsk reiseliv skal levere så høy kundeverdi at betalingsvilje og gjenkjøp øker
Vi skal styrke vår posisjon som et mer komplett reisemål for nasjonale og internasjonale målgrupper, slik at potensialet innen kultur, matopplevelser og gode møter med lokalsamfunnene blir forløst.
I målgruppene som norsk reiseliv satser på skal forbruket øke med 25 prosent fram til 2030.
Må tjene mer
Lønnsomheten er fort- satt lav, kapasitetene er ikke utnyttet godt nok, næringen har rekrutteringsutfordringer og innovasjonstakten er lav. Reiselivet evner ikke å utnytte hele menyen av virkemidler som stilles til rådighet for norsk næringsliv.
Det stilles spørsmål om disse virkemidlene er godt nok tilpasset tjenesteytende sektor og næringens egenart. Internasjonalt er det fortsatt naturen som selger Norge. Vi har ikke evnet å utvikle en posisjon som en kultur- og matnasjon som når gjennom internasjonalt. Det er viktig for å kunne skape opplevelser som er mindre vær- og sesongavhengige, og som kan bidra til en mer helårig trafikk.
Lokalt utslippsansvar
I reiselivet anslås det at 25 prosent av klima- avtrykket kommer fra den stedsbaserte virksomheten (tjenester og varer som kjøpes på reisemålet) og 75 prosent fra transport, det vil si reisene til og fra reisemålet. Det betyr at det stedlige reiselivet må fortsette å redusere direkte og indirekte utslipp i alle sine bransjer. Transportsektoren må ta ansvaret for å gjøre sin sektor grønn, dette gjelder både private og offentlige aktører
Her ser du strategien presentert som en modell
Nå blir det debatt
Reiselivsstrategien kommer garantert til å skape debatt. Allerede under arbeidet med strategien kom det frem at destinasjonsselskapene de største byene i Norge er svært misfornøyde med jobben Innovasjon Norge gjør:
«Storbyene opplever at de ikke blir prioritert fra virkemiddelapparatet», skriver Visit Oslo på vegne av destinasjonsselskapene i Oslo, Tromsø, Trondheim, Bergen og Stavanger. Les mer om saken her.
Skriv gjerne din mening om den nye norske reiselivsstrategien i kommentarfeltet.